Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Jongere moet financieel bewuster worden

10-03-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Geldbootje_21.jpeg
Om jongeren te leren verantwoord met geld om te gaan is woensdag de campagne Zonder cash ben je nergens van start gegaan. Deze campagne moet jongeren in tussen de 12 en 19 jaar leren verantwoord met hun financiën om te gaan.
Volgens initiatiefnemer CentiQ, Wijzer in geldzaken, is dit hard nodig. Een derde van de jongeren vertoont financieel risicovol gedrag; ze hebben schulden of spelen om geld. Twee derde van de jongeren vindt het moeilijk om met geld om te gaan, zo blijkt uit eerder onderzoek van de organisatie. Het eerste thema waar de campagne aandacht aan besteedt, is 'mobiel bellen'. Uit een enquête van Wijzer in geldzaken onder 1700 jongeren is gebleken dat bijna de helft van de jongeren geregeld over hun belbudget heen gaan. Een derde van hen zei zelfs ver boven hun budget te zitten. Op de website zondercashbenjenergens.nl kunnen jongeren hun belgedrag invullen. Op basis daarvan geeft Wijzer in geldzaken een persoonlijk advies. Het gezicht van de campagne, een virtueel mannetje genaamd 'Cash', zal deze adviezen geven. De komende tijd is 'Cash' ook te vinden op jongerenzender TMF en op Hyves. Wijzer in geldzaken is een initiatief van het ministerie van Financiën en heeft als doel de consument financieel bewuster te maken. Wijzer in Geldzaken vertegenwoordigt 45 bedrijven en instellingen, waaronder de Consumentenbond, de Belastingdienst en het Nibud.  ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor