Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Je gezicht wordt je paspoort'

19-05-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Reizen_08.jpg
Het nieuwe paspoort met biometrische kenmerken biedt steeds meer mogelijkheden om de wachttijden op luchthavens te verkorten. Op Aruba begint eind dit jaar een proef waarbij een enkele scan van het paspoort volstaat om van de ingang tot aan de gate te komen.
Paspoort scannen
Reizigers die gebruik maken van het systeem, hoeven bij aankomst op de luchthaven maar één keer hun paspoort te scannen. Op dat moment wordt vastgesteld wie je bent, of je ergens voor wordt gezocht en of je een reservering hebt. Die informatie gaat naar zowel de luchtvaartmaatschappij als de douane.
Daarnaast wordt een scan gemaakt van het gezicht die vervolgens wordt gebruikt om de passagier te identificeren bij bijvoorbeeld het afgeven van bagage, de grenscontrole en het instappen. ,,Je gezicht wordt in feite je paspoort'', aldus Annet Steenbergen, die het project coördineert voor de Arubaanse regering.
Privacy
De privacy bij de uitwisseling van gegevens tussen luchtvaartmaatschappij en overheid zou zijn gewaarborgd, doordat slechts een minimum aan informatie wordt gedeeld. ,,Er komt in feite alleen een aantal vinkjes achter je naam te staan'', zegt Manuel van Lijf, manager productinnovatie van KLM.
Doorstroming
Voor passagiers betekent dit dat zij na de eerste scan hun paspoort kunnen opbergen. Dat komt de doorstroming op de luchthaven ten goede en vermindert de papierwinkel waar passagiers op vooral verre vluchten doorheen moeten.
Om diezelfde reden wordt ook gewerkt aan een zogeheten preclearance-overeenkomst tussen Aruba en Europa. Dat houdt in dat de uitgebreide 100 procentscontroles die alle passagiers op die route ondergaan, verplaatst worden van Schiphol naar Aruba. Bij aankomst op Schiphol kunnen reizigers dan doorlopen naar de uitgang of naar hun aansluitende vlucht naar een Schengenland.
Een proef daarmee moet eind 2015 van start gaan. Daarvoor zijn wel afspraken nodig met de Europese Unie, omdat Aruba niet tot het Schengengebied behoort.
Kostenbesparing
Volgens topman Jos Nijhuis van Schiphol heeft vooral Aruba baat bij die overeenkomst, maar profiteert ook Schiphol ervan. ,,Het is natuurlijk fijn als die 100 procentscontroles niet meer bij ons hoeven'', zegt hij. Het voordeel voor KLM is dat de luchtvaartmaatschappij zijn toestellen op Schiphol vlotter kan laten omkeren, wat uiteindelijk scheelt in de kosten. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!