Een paar weken geleden koopt Ria Boot uit Gorinchem via internet een NS-abonnement. Ria: "zo’n voordelenurenkaart. Dan had je zeven vrije reizen, keuzedagen. Nou, dat leek me wel leuk." Na een paar dagen komt er een pakketje van de NS met een brief, de kortingskaart, tegenwoordig een ov-chipkaart, maar zonder de zeven vrije reizen-dagen.
Vinkje vergeten
Als Ria met de NS belt, krijgt ze "een heel aardige jongen aan de telefoon. Hij zegt, ik zal even uw spullen erbij pakken. Ik zie het al zegt hij. U had een vakje aan moeten vinken. Dat heeft u niet gedaan en nu heeft u geen recht op zeven vrije dagen. Ik heb heel dat vakje niet gezien wat ik aan moest kruisen, heb ik echt niet gezien." De NS-medewerker vraagt mevrouw Boot vervolgens of ze haar ov-chipkaart al geactiveerd heeft. Dat had ze inderdaad al gedaan en dan is het definitieve antwoord van de NS: "dan is er niks meer aan te doen."
Op naar de Belbus
Ria Boot stuurt vervolgens een mailtje naar de Belbus. De Belbus brengt haar van Gorinchem naar het hoofdkantoor van NS in Utrecht. Erik Beenen, directeur Consumentenmarkt, staat mevrouw Boot te woord. "Wij zijn zelf ook nog eens gaan kijken en we hebben zoiets van, goh dat kan eigenlijk makkelijker." Hij geeft aan dat NS voor het einde van het jaar de website zal aanpassen zodat mensen die recht hebben op keuzedagen en dit niet aanvinken, de vraag krijgen 'weet u zeker dat u geen keuzedagen wil?'.
Oplossing
Aangezien Ria Boot er zo achteraan heeft gezeten en de NS er op attent heeft gemaakt, krijgt ze een jaar lang gratis reizen in de daluren. Waar is Ria allemaal geweest? "Euhh. Purmerend, Krommenie...ik heb eigenlijk niet zoveel tijd gehad", zegt mevrouw Boot. Haar gratis-reizen-kaart is nog een paar maanden gratis. Op pad mevrouw Boot!