Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Internetoplichter slaat twee keer zijn slag

11-10-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
195x90_oplichting_01.jpg
"U reageert niet op onze berichten over een incassovordering. Als we niks van u horen, geven we de vordering door aan de deurwaarder. Betaal direct en voorkom hoge kosten." Afgelopen weekend ontvingen honderden mensen een mail met deze strekking.
Geschrokken
Volgens de mail van World Incasso hebben consumenten een e-book gekocht en de rekening niet betaald. Caroline Siderius krijgt de mail en schrikt enorm: "De mail was erg dreigend van toon. Ik ging me tòch afvragen of ik een rekening over het hoofd had gezien. Ook al wist ik dat dat niet zo was. Toen ik ging googlen zag ik al snel dat het om een nepmail gaat. Gelukkig heb ik niet betaald." 
Minderjarige
In de mail van World Incasso wordt een 0909-nummer gebeld dat mensen kunnen bellen voor meer informatie. Dit telefoonnummer kost €0,80 per minuut en de beller komt terecht in een soort voicemailbox. Hetzelfde 0909-nummer werd afgelopen zomer gebruikt in nepmails van Yebbi. Ook toen werden mensen gemaand om te betalen voor een product dat ze nooit bestelden of ontvingen. Ook de domeinnamen die World Incasso en Yebbi gebruik(t)en zijn aan elkaar gelinkt. Achter die domeinnamen lijkt één persoon te zitten: een minderjarige jongen. Kassa kwam uiteindelijk met hem in contact. Volgens de jongeman maakt een criminele internetorganisatie misbruik van zijn hosting servers, emailadressen, namen en bankrekeningnummer. Hij zou al aangifte hebben gedaan.
Meldingen
Bij de Fraudehelpdesk kwamen honderden meldingen binnen over de nepmails van World Incasso. Volgens directeur Fleur van Eck worden consumenten minder goedgelovig: "De meeste mensen maken niet meer zomaar geld over. Toch trappen er nog genoeg mensen in om het voor oplichters rendabel te maken." Hoewel de politie sinds afgelopen zomer weet dat Yebbi nepmails verstuurde, lijkt het er op dat dezelfde oplichters nog steeds aan het werk zijn. Fleur van Eck: "De politie heeft niet de capaciteit en ook niet de expertise om al deze kleine boefjes aan te pakken."
Fraudeautoriteit
SP-Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen vindt het erg dat consumenten daardoor in de kou staan. "Dit soort fraude en oplichting heeft geen prioriteit, we vinden het met zijn allen niet belangijk genoeg. Verschillende partijen werken langs elkaar heen." Gesthuizen pleit daarom voor het oprichten van een Fraudeautoriteit, die zou met alle partijen moeten praten. "En ook afspraken maken!", voegt Gesthuizen toe. Van Eck is vóór het plan van Gesthuizen. Zij vindt bovendien dat private partijen veel sneller actie zouden moeten ondernemen: de bank kan een rekeningnummer blokkeren, een hosting provider kan een website uit de lucht halen, de provider kan een telefoonnummer op nonactief zetten. 
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!