Internet niet altijd bedreiging fysieke winkels
15-09-2015
• leestijd 1 minuten
Ondanks dat het aantal online winkelende consumenten stijgt, zijn online winkels niet altijd een bedreiging voor fysieke winkels. Vooral bij bouwmarkten en woonwinkels zorgt internet voor een groter aantal ‘offline’ bezoekers. Dit blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO onder 3.500 consumenten.stijgt
Klanten doen vaak online inspiratie op, voordat ze naar de winkel komen om de producten te zien. Je zou kunnen zeggen dat online websites een inspiratiebron zijn voor consumenten. Daarnaast houden klanten van persoonlijke benadering.
Voelen
Het kunnen zien en voelen van producten is iets wat online niet kan, vooral bij schoenen en kleding. Het kopen van kleding, zonder het eerst te passen, is een stuk moeilijker. Voor 40 procent van de consumenten is het kunnen zien en voelen van kleding doorslaggevend bij de aanschaf ervan.
Bij elektronica ligt dat percentage wat lager: 24 procent. Consumenten hebben bij elektronica een duidelijker beeld van de kenmerken van producten. Bij supermarkten zorgt de website slechts voor 0,5 procent van de ‘offline’ omzet.
Inspelen op trend
Retailers spelen hier steeds vaker op in: het is steeds vaker mogelijk online producten te bestellen, om ze op een ander moment offline op te halen. Ook grote online-spelers zien de voordelen van een fysieke winkel. Zo hebben Coolblue (o.a. Amsterdam) en Zalando (Berlijn) fysieke winkels geopend.