Inkomsten horeca dalen: uit eten verliest terrein
10-01-2011
• leestijd 2 minuten
De horeca zit nog steeds in de hoek waar de klappen vallen. De totale omzet over het afgelopen jaar komt naar verwachting uit op 12,26 miljard euro, weer 190 miljoen euro minder dan in 2009 toen het ook al geen vetpot was. ,,Horecagelegenheden moeten sleutelen aan hun formules en meer kwaliteit en service gaan leveren'', zegt een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
De omzetdaling komt voor het overgrote deel voor rekening van de restaurants, die 164 miljoen euro minder binnenkregen. Hotels wisten de omzet dankzij de iets aantrekkende zakelijke markt in de tweede helft van het jaar, met bijna 50 miljoen euro te verbeteren. De fastfoodsector verhoogde de omzet met 6 miljoen euro, cafés ten slotte zagen 42 miljoen euro aan omzet verdampen.
De fikse daling komt doordat mensen weer meer thuis zijn gaan eten in plaats van buiten de deur. Dat is een stuk goedkoper. Deze trend werd ingezet tijdens de economische crisis en volgens Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) wordt het een flinke uitdaging voor restaurants om de verloren klandizie terug te krijgen. ,,Nederland is nu nog een van de duurste landen om buiten de deur te eten en een van de goedkoopste om thuis te eten, het verschil is te groot'', zegt Grievink.
Vooralsnog profiteren de supermarkten van het veranderde 'eetpatroon'. Hun omzet nam met 1,3 procent toe tot 350 miljoen euro. ,,De stijging is lager dan in 2009, toen de supermarktomzet nog met 3,5 procent of 900 miljoen euro steeg. ,,Binnen de supermarkten hebben vooral de kwaliteitsdiscounters Jumbo, Hoogvliet en Albert Heijn het goed gedaan'', aldus Grievink.
Volgens FSIN zullen horecabedrijven als restaurants de prijzen moeten verlagen om marktaandeel terug te pakken. De strijd tussen de supermarktformules om de gunst van de consument zal dat er niet gemakkelijker op maken.
ANP