ING weigert uitzondering te maken voor zieke klant
10-01-2011
• leestijd 2 minuten
Jopie Burgemeester is 77 jaar en aan huis gekluisterd. Ze heeft longfibrose. Ze zit 24 uur per dag aan de zuurstof en komt daardoor haar huis niet meer uit. Er is eigenlijk nog maar één ding dat Jopie zelfstandig doet: internetbankieren.
Dat doet ze bij ING, maar helaas vergeet Jopie haar wachtwoord afgelopen oktober. Ze vraagt direct een nieuwe aan. Die wordt opgestuurd, met de mededeling dat Jopie persoonlijk het wachtwoord op moet halen op het postkantoor. Maar dat kan Jopie niet. Ze legt haar situatie uit aan ING. Telefonisch, per mail, maar hoe vaak ze ook uitlegt dat ze haar huis niet meer uit kan, ING blijft zeggen dat ze toch zelf naar het postkantoor moet komen.
Dan besluit Jopie haar dochter te machtigen. Ze schrijft een machtiging en stuurt haar dochter naar het postkantoor. Maar die krijgt het wachtwoord niet mee. Als Jopie weer contact opneemt met ING, krijgt ze de tip om dan maar met het wachtwoord en de tancodes van haar dochter in te loggen. Maar dan ziet ze alle persoonlijke bankgegevens van haar dochter, en dat wil Jopie niet.
Contijn van Marle, financieel expert van stichting De Ombudsman, is van mening dat ING zich moet realiseren dat niet iedereen in Nederland over één kam te scheren is. Dat er uitzonderingen zijn en dat het beleid van zo’n grote bank daar op aangepast moet worden. Met deze boodschap vertrekt Contijn naar het hoofdkantoor van ING en het resultaat is dat de bank een nieuw wachtwoord voor Jopie gaat aanvragen, dat ze vervolgens aangetekend versturen.
Ook u kunt de Belbus inschakelen. Zet uw verhaal op papier en stuur het naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum. Of mail naar
belbus@vara.nl.
Als u bent ingelogd, kunt u hieronder meediscussiëren over dit onderwerp.