Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
ING voor rechter gedaagd wegens Toprekening
18-05-2010
•
leestijd 3 minuten
•
64 keer bekeken
•
ING heeft spaarders misleid in de reclamefolder voor de Postbank/ING Toprekening. Klanten die tussen september 2008 en half februari 2009 zo’n spaarrekening openden, kregen volgens de brochure het eerste half jaar 4,75% rente en daarna 4% rente. Helaas kwamen spaarders bedrogen uit. De 4% rente bleek variabel te zijn; veel spaarders ontvingen maar 2% rente. Lucia Melcherts, advocate bij TeekensKarstens daagt ING nu voor de rechter.
Rechtszaak
Kassa
heeft vorig jaar september uitgebreid aandacht besteed aan de Toprekening van de Postbank/ING. Na deze uitzending is de stichting Misrekening opgericht om iets te doen voor gedupeerde spaarders. Gesprekken met ING liepen op niets uit. Daarom wordt nu de gang naar de rechter gemaakt. Lucia Melcherts: “Ik heb op 6 mei een dagvaarding uitgebracht bij ING. Op 19 mei wordt de zaak aangebracht bij de rechtbank. Het gaat om een collectieve actie van 4100 spaarders die vinden dat ING/Postbank hen misleid heeft. Ik beroep mij op de wet oneerlijke handelspraktijken. In die wet staat dat iets niet misleidend mag zijn. Er mag geen sprake zijn van feitelijk onjuiste informatie. In de folder van de ING staat dat spaarders het eerste half jaar 4,75% rente krijgen en daarna 4%. Dat is niet gebeurd. De folder verwijst naar één onduidelijk regeltje: alle genoemde tarieven zijn onder voorbehoud van wijziging. Het is heel onduidelijk wat hiermee bedoeld wordt. Een bank gebruikt het woord tarief normaal voor een bedrag dat je moet betalen, bijvoorbeeld voor het gebruik van een bankpasje. Tarief is niet de gebruikelijke term voor rente die jij van de bank ontvangt. Daarnaast heeft ING ook in strijd gehandeld met hun professionele toewijding. Je moet zorgvuldig met klanten en informatie omgaan.”
Misleiding
De Financiële Ombudsman en de AFM (Autoriteit Financiële Markten) hebben ook naar de reclamefolder van ING gekeken. De Ombudsman en de
AFM
willen niet spreken over misleiding. Maar beide financiële instellingen zijn van mening dat de informatieverstrekking via een voetnoot onwenselijk en onnodig onduidelijk is. “Om misverstanden te voorkomen moet een variabele rente expliciet worden vermeld”, schrijft Wabeke, de Ombudsman Financiële Dienstverlening in een reactie.
Onvoldoende duidelijk
Volgens advocate Melcherts tonen beide uitspraken aan dat de informatieverstrekking van de ING onvoldoende duidelijk was. “De Financiële Ombudsman en de AFM hebben getoetst op basis van de wet financieel toezicht. Ze hebben niet gekeken naar de wet oneerlijke handelspraktijken. Bovendien maakt een civiele rechter zijn eigen afweging”, zegt Lucia Melcherts.
Informatievoorziening aangepast
ING heeft inmiddels beterschap beloofd. De informatievoorziening van de bank is op drie punten aangepast.
Hier kunt u de hele reactie van ING lezen
. ING heeft een nieuwe een duidelijkere brochure gemaakt. Actuele spaarrentes zijn voortaan te zien op het rekeningafschrift en op de website van ING. Verder kunnen klanten actuele spaarrentes opvragen bij de klantenservice. En spaarrentewijzigingen worden duidelijk gepubliceerd in drie landelijke dagbladen.
Winnend proces
Lucia Melcherts denkt dat er zeker kans is op een winnend proces. Anders was ze niet aan de zaak begonnen. “Als je de brochure bekijkt, roept die veel vragen op. ING heeft inmiddels een nieuwe folder voor de Toprekening gemaakt, die is op veel punten veranderd en verbeterd. Dus ik denk dat de stichting Misrekening zeker kans maakt. Maar bij zo’n collectieve actie heb je geen recht op schadevergoeding. Als de rechter oordeelt dat er sprake is van misleiding, moeten we alsnog met ING om de tafel om per consument de schade vast te stellen. Iedere consument is op een ander tijdstip en met een ander spaarsaldo ingestapt.”
Aanmelden Misrekening
ING-spaarders kunnen zich nog steeds aanmelden bij de stichting Misrekening. Zij kunnen een mailtje sturen naar:
misrekening@tklaw.nl (let op: (at) in het e-mailadres is een apestaartje).
Zij ontvangen per mail een aanmeldingsformulier. De kosten bedragen 25 euro per Toprekening.
Meer informatie over de Toprekening kunt u teruglezen in een
speciaal dossier
.