Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ING verlaagt daglimiet voor klanten in betaalapp tegen fraude

01-02-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
54709 keer bekeken
  •  
ing_limiet_20230201

ING verlaagt de daglimiet voor gebruikers van de de bankieren-app. Dat doen ze om klanten bewust te maken van de risico's van het hanteren van een hoge daglimiet, waaronder (telefonische) oplichting en fraude. Door de maatregel kunnen klanten per dag minder hoge bedragen overmaken naar andere bankrekeningen of door het doen van iDeal-betalingen, tenzij ze de limiet zelf weer verhogen. 

Het bedrag wordt voor alle klanten automatisch verlaagd, maar klanten kunnen dit bedrag dus wél zelf verhogen. Achterliggende gedachte van deze maatregel is dat consumenten zo bewuster worden gemaakt van de risico's van fraude en oplichting: met een lagere daglimiet kunnen oplichters immers minder makkelijk snel grote bedragen wegsluizen.

Tegenover de Telegraaf verwoordt Adine Wempe, directeur Fraude bij ING, het als volgt: "Wij willen onze klanten ook bewust maken van de mogelijkheden om zichzelf te beschermen tegen fraude. Een van de mogelijkheden is het instellen van een zo laag mogelijke daglimiet."

Wat wordt de nieuwe daglimiet voor ING-klanten?

De huidige daglimiet van 5000 euro wordt dan teruggebracht naar 2000 euro. Uitgezonderd zijn overboekingen tussen eigen (spaar)rekeningen, periodieke overboekingen en incasso's. De maatregel gaat in per 8 februari 2023.

Klanten kunnen de daglimiet desgewenst wél verhogen, en wel tot een maximum van 50.000 euro per dag. Wie de betaallimiet verhoogt, moet echter wél vier uur wachten voordat de wijziging daadwerkelijk van kracht wordt. Er is geen mogelijkheid om dat proces te versnellen, ook niet via de klantenservice of iets dergelijks.

Ook dat is in het kader van fraudepreventie: telefonische oplichting door een zogenaamde 'bankmedewerker' wordt bijvoorbeeld een stuk moeilijker als er sprake is van een wachttijd van enkele uren. Dit betekent echter wel dat klanten die van plan zijn om een grote uitgave te doen, daar tijdig op moeten anticiperen in het geval het totaalbedrag de daglimiet overschrijdt. Deze mensen moeten tijdig handmatig de betaallimiet verhogen.

Lees er meer over op de website van ING.

Eerder verlaagde Rabobank de daglimiet al voor klanten. Lees er meer over in onderstaande artikel.

Lees ook:

Bron: ANP / ING / Telegraaf.nl

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!