ING valt uit lijst meest waardevolle merken
18-09-2009
• leestijd 2 minuten
Bankverzekeraar ING is uit de top honderd van 's werelds meest waardevolle merken gevallen. Volgens merkenadviesbureau Interbrand, dat jaarlijks samen met het weekblad BusinessWeek de lijst samenstelt, zag ING net als veel andere banken en verzekeraars zijn positie verzwakken door de financiële crisis.
ING nam vorig jaar nog de 86ste plek in. Op de lijst van meest waardevolle merken staan nu nog maar twee Nederlandse bedrijven: Philips (42) en Shell (92). Heineken viel in 2006 al buiten de boot.
Coca-Cola voert net als voorgaande jaren de lijst aan. De waarde van het merk van de frisdrankgigant wordt geschat op 68,7 miljard dollar (46,8 miljard euro). De top vijf bestaat verder uit IBM, Microsoft, General Electric en Nokia.
De totale waarde van alle merken in de top honderd daalde voor het eerst, met bijna 5 procent, ofwel ruim 55 miljard dollar. De merken kregen het moeilijker door de economische neergang.
Vooral in de bankensector en de auto-industrie daalde de merkwaarde. Zakenbank Merrill Lynch en verzekeraar AIG verdwenen net als ING uit de top honderd. De Zwitserse bankgigant UBS zag zijn waarde halveren en zakte van plaats 41 naar 72.
Google zette zijn opmars voort en steeg een kwart in merkwaarde tot 32 miljard dollar (21,8 miljard euro). De zoekmachinegigant staat nu op de zevende positie in de top honderd. Andere grote stijgers zijn internetwinkel Amazon.com (plus 22 procent), kledingketen Zara (14 procent), voedingsmiddelenfabrikant Nestlé (13 procent) en computerconcern Apple (12 procent).
De merkwaarde van Philips bedraagt 8,1 miljard dollar (5,5 miljard euro), 2 procent minder dan een jaar geleden. Het elektronicaconcern is wel een plaats op de ranglijst gestegen. Shell krijgt een waarde van 3,2 miljard dollar (2,2 miljard euro) opgeplakt.
Bron: ANP