Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Informatie uitvaartverzekeraars schiet tekort

02-12-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
uitvaart-begrafenis_03.jpg
Klanten krijgen van uitvaartverzekeraars onvoldoende informatie over de producten die ze verkopen. De verzekeraars moeten meer doen om de consument centraal te stellen. Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Kwaliteit
Volgens de AFM letten de verzekeraars bovendien onvoldoende op de kwaliteit van de tussenpersonen met wie ze samenwerken. De toezichthouder zet ook vraagtekens bij het beloningsbeleid van enkele verzekeraars, ,,omdat die een groot risico op onzorgvuldige klantbehandeling met zich mee kunnen brengen.''
Consument
De AFM heeft ook telefonische verkoopgesprekken geanalyseerd en daaruit blijkt dat de uitvaartwensen en de situatie van de consument onvoldoende centraal staan. ,,In het merendeel van de gesprekken schort het aan duidelijke en correcte informatieverstrekking. Hierdoor is het niet duidelijk voor de consument wat de verzekering inhoudt of wat iemand met een beschikbare verzekerde som wel en niet kan bekostigen.''
Kan beter
Het Verbond van Verzekeraars stelt dat de informatie via tussenpersonen aan consumenten altijd beter kan. ,,En daar zijn de uitvaartverzekeraars inmiddels flink mee bezig. Zij moeten met de juiste personen werken, maar deze tussenpersonen hebben natuurlijk ook een eigen verantwoordlijkheid'', aldus een woordvoerder.
ANP

Meer over:

uitvaart, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor