Independer test online rekenhulp woekerpolis
26-11-2010
• leestijd 2 minuten
In de uitzending van
30 oktober 2010 besteedden we in Kassa aandacht aan de compensatievoorstellen die mensen met een woekerpolis ontvangen hebben of binnenkort zullen ontvangen van hun verzekeringsmaatschappij. Wij concludeerden in die uitzending dat die compensatie vaak een lachertje is. En dat veel gedupeerden beter af zijn door hun woekerpolis te beëindigen en op zoek te gaan naar een andere polis, met lage kosten.
Onafhankelijk advies
Wij hebben antwoord proberen te geven op de vraag bij welke financiële adviseur u zelf een en ander na kunt laten rekenen. Maar dat blijft lastig omdat commerciële belangen dikwijls een rol spelen. Het beste kunt u gaan naar een adviseur die u betaalt voor zijn advies en die zelf geen financiële producten verkoopt. U kunt daarvoor terecht bij adviseurs die zijn aangesloten bij de
Vereniging Onafhankelijke Financieel Planners
. Maar daar zijn wel kosten mee gemoeid.
Rekenhulp
Op dit moment is de vergelijkingssite Independer bezig met het ontwikkelen van een rekenmodel. Dat model moet voor woekerpolishouders een hulpmiddel zijn bij het besluit of het financieel gunstiger is om de woekerpolis stop te zetten dan wel voort te zetten tot het einde van de looptijd. Het rekenmodel wordt op dit moment uitgetest en daarvoor wil Independer graag in contact komen met mensen die in het bezit zijn van een woekerpolis.
Als u mee wilt werken, kunt u mailen naar
Kassa
. Let wel: de gegevens die u mailt worden door Independer gebruikt om dat rekenmodel te testen. Daaruit vloeit voor u in de testfase dus geen concreet advies uit.
De gegevens die u mee moet sturen zijn:
-een scan van het polisblad
-een scan van het premie- en kostenoverzicht over 2009. Dat overzicht is door de meeste verzekeringsmaatschappijen in de eerste helft van 2010 aan u verstuurd. Daarin kunt u terugvinden welke waarde uw polis heeft, de premie die u in 2009 heeft betaald, welk bedrag aan kosten is ingehouden en wat het resultaat van de beleggingen is geweest.
-scans van premie- en kostenoverzichten van de jaren voor 2009 (die zijn echter niet door alle verzekeringsmaatschappijen verstuurd)
-een scan van het compensatievoorstel (alleen indien u dat al heeft ontvangen; de meeste maatschappijen hebben dat namelijk nog niet verzonden aan hun klanten)