Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Illegaal opgevoerde snorscooter overal te koop
17-09-2011
•
leestijd 5 minuten
•
359 keer bekeken
•
Snorscooters zijn ongekend populair. Je hoeft geen helm op en mag er gewoon mee op het fietspad. Maar ze zijn bijna allemaal illegaal opgevoerd waardoor ze veel harder gaan dan de maximaal toegestane 25 km/u. Kassa heeft ontdekt dat die opgevoerde snorscooters gewoon zo te koop zijn in de winkel.
Voor veel mensen en instanties is het te hard rijden op snorscooters een doorn in het oog. De
Fietsersbond
voert al jaren actie tegen de overlast van snorscooters. Ze rijden namelijk massaal te hard op het fietspad wat het zeer onveilig maakt. Snorscooters passen niet goed op het fietspad qua breedte, ze zijn heel zwaar, trekken razend snel op en halen met grote snelheid fietsers in. Als je geraakt wordt door zo’n snorscooter, zijn de gevolgen al snel heel groot. De scooteroverlast speelt vooral in de grote steden met
Amsterdam
voorop.
Consument en Veiligheid
heeft geconstateerd dat het aantal verkeersongevallen met scooters de laatste jaren sterk is gestegen. In Amsterdam is het zelfs zo dat één op de vijf verkeersslachtoffer op een snorscooter rijdt, terwijl ze slechts 2% van alle weggebruikers uitmaken.
Inmiddels worden er meer snorscooters
verkocht
dan bromscooters. Je hoeft dan namelijk geen helm op, mag gewoon op het fietspad en in de praktijk kan je toch even hard als een brommer.
Steekproef met de verborgen camera
Kassa heeft tien winkels door het hele land bezocht met de verborgen camera om te kijken hoe gemakkelijk het is om een snorscooter te kopen die te hard rijdt. Uit onze steekproef blijkt dat het de normaalste zaak van de wereld is om een opgevoerde snorscooter te kopen. Twee van de in totaal vier bezochte Bovag-leden waren wel terughoudender dan de rest en wilden tot zo’n 38 km/u gaan, maar bij de rest was 50 km/u geen uitzondering. Bij een winkel konden we zelf een snorscooter krijgen die wel 70 km/u kan.
Wat het opvoeren zo gemakkelijk maakt, is het feit dat de snorscooter tegenwoordig hetzelfde voertuig is als de bromscooter. Om de typegoedkeuring van de RDW te krijgen voor het blauwe kenteken wordt de bromscooter alleen elektronisch begrensd door de fabrikant, zodat de snelheid van het voertuig 'geknepen' wordt tot 25 km/u. Die begrenzing is er echter heel makkelijk af te halen. Dat gebeurt dus ook op grote schaal, omdat de klant ernaar vraagt en anders naar de concurrent stapt, aldus de winkeliers.
De politie controleert echter niet in winkels en beboet de berijder op de weg vreemd genoeg pas bij een veel hoger gemeten snelheid dan de toegestane 25 km/u. Door de huidige meetmarges kunnen snorfietsen nu echter pas bekeurd worden bij een gemeten snelheid op de weg van 32 km/u bij een controle met een lasergun of zelfs pas bij 39 km/u als de constructiesnelheid op een rollerbank gecontroleerd wordt. Vanaf 1 januari 2012 gaat die laatste marge iets omlaag naar 35 km/u.
Reactie van Bovag
Er is wel een convenant, maar dat is sterk verouderd en niet meer toepasbaar op de huidige praktijk. Vroeger werden snorfietsen namelijk opgevoerd met speciale opvoersetjes. Leden die zulke opvoersetjes verkochten, overtraden de regels en werden geroyeerd. De huidige snorscooter is echter in feite een afgeknepen bromfiets. Met een kleine ingreep breng je het in de oorspronkelijk bedoelde staat terug en rij je zo hard als een brommer.
Het is heel eenvoudig om die begrenzer eraf te halen en dat gebeurt dus ook op grote schaal. Het publiek vraagt er massaal om en weet heel goed dat er nauwelijks op snelheid gecontroleerd wordt. En als er gecontroleerd wordt, mag je veel harder dan toegestaan. De branchevereniging vindt een afwijking van maximaal vijf kilometer toelaatbaar, maar de huidige praktijk niet.
Bovag is al bezig om het convenant aan te passen aan de nieuwe situatie en verwacht daar over twee maanden mee naar buiten te komen. Het is voor de vakhandel alleen zo goed als onmogelijk om er weerstand aan te bieden, want dan gaat de klant naar een andere winkel. Het probleem ligt ook lang niet alleen bij winkeliers. Om het echt aan te pakken, moeten alle partijen, dus ook justitie, verzekeraars, fabrikanten, importeurs en de RDW samen aan de slag.
Nu het onderscheid tussen snorscooters en bromscooter niet meer te zien, behalve aan het kentekenplaatje en ze massaal worden opgevoerd, is het de vraag of snorscooters nog wel onder het blauwe kenteken moeten vallen.
Bovag vindt van wel, want anders benadeel je een heel grote groep die zich wel aan de regels houdt. De groep snorscooterberijders die de regels overtreedt is namelijk relatief klein. Slechts 25% van de berijders is jong en ongeveer de helft daarvan veroorzaakt die meeste overlast. De snorscooter juist heel goed om mensen, met name in de stad, uit de auto te krijgen.
Politiek en overheid
De politiek is al geruime tijd bezig om de overlast met snorscooters aan te pakken. Minister Schultz heeft
toegezegd
dat ze de overlast van snorfietsen harder gaat aanpakken en heeft de
steun van de Kamercommissie
. De reactie van het Ministerie van Justitie en Veiligheid op de door Kassa aangekaarte problematiek kunt u
hier
lezen.
Charlie Aptroot, Tweede Kamerlid voor de VVD, is erg geschrokken van de beelden in Kassa. Hij had geen idee dat illegaal opgevoerde snorscooters overal gewoon verkocht worden, ook door erkende bedrijven. Dat vindt hij onacceptabel. Hij pleit dan ook voor forse boetes en vindt dat de ministers extra maatregelen moeten nemen zodat er strenger gehandhaafd wordt. Opgevoerde snorscooter zouden direct in beslag moeten worden genomen en er moet, zoals vroeger, een pakketje ijzer van moeten worden gemaakt. Voorheen was daar echter geen Kamermeerderheid voor, maar met deze nieuwe feiten van Kassa wellicht wel.
Sharon Dijksma
, Tweede Kamerlid voor de PvdA, is ook geschrokken van de beelden. Zij voert al jaren actie tegen de overlast en voelt zich verkeerd voorgelicht door de branche nu blijkt dat opgevoerde snorscooters zo makkelijk te krijgen zijn.
Historie: van Solex tot hippe retro scooter
Het begrip snorfiets ('rijwiel met hulpmotor') wordt officieel gebruikt sinds 1974. Snorfietsen, zoals de Solex en later de Spartamet, krijgen een blauw kentekenplaatje, mogen niet harder dan 25 km/u en moeten op het fietspad rijden. Brommers met een geel kenteken, mogen officieel 50 km/u en rijden ook op het fietspad.
In de jaren '90 komen er steeds meer brommers die vaak veel harder gaan dan de toegestane 45 km/u, waardoor het op het fietspad steeds gevaarlijk wordt. Eind 1999 moeten de brommers daarom van het fietspad af, de rijbaan op. Alleen de snorfiets mag nog op de verplichte fietspaden.
Ondertussen beleeft vooral het uit Italië overgewaaide scootermodel een opleving. Behalve de motorscooters die op de snelweg mag, zijn er nu ook ter vervanging van de aloude brommer en ouderwets aandoende snorfiets, voornamelijk bromscooters en snorscooters. Ze zien er precies hetzelfde uit, alleen het kentekenplaatje verschilt van kleur.
Niet verzekerd op opgevoerde snorscooter
Als je brokken maakt met een opgevoerde snorscooter ben je niet verzekerd. In de praktijk wordt bij een ongeval echter zelden gecontroleerd of de snorscooter wel of niet is opgevoerd. Verder houden verzekeraars de marge aan die de politie ook aanhoudt bij het beboeten ook. Een verklaring van het Verbond van Verzekeraars kunt u
hier
vinden.