Ikea viert 35e verjaardag in crisistijd
09-11-2013
• leestijd 2 minuten
De malaise op de Nederlandse woningmarkt is ook merkbaar voor woonwarenhuizen als Ikea. Volgens Kristina Johansson, directeur van Ikea Nederland, kopen mensen nu meer bankhoezen en gordijnen, en minder grote meubelen.
Verjaardag
Ikea viert deze maand zijn 35-jarig bestaan in Nederland. In 1978 opende de eerste vestiging in Sliedrecht, die zich onmiddelijk onderscheidde van andere woonwinkels door lichte en betaalbare meubelen te verkopen die klanten zelf thuis in elkaar moeten schroeven. Zweeds eigentijds design werd zo bereikbaar voor het grote publiek. In de economisch voorspoedige jaren 90 wist Ikea vervolgens uit te groeien tot een van de grootste meubelverkopers van Nederland.
'Mensen durven niet'
Maar tijden veranderen, weet Johansson. Nederland verkeert in een economische crisis en de huizenmarkt zit in het slop. Mensen durven of kunnen niet verhuizen en hoeven dus ook even geen nieuw huis in te richten.
Creatief oplossen
Ikea probeert op de veranderende marktomstandigheden in te spelen door klanten de mogelijkheid te bieden om te 'verhuizen in hun eigen huis'. Door simpele accessoires aan te schaffen kan een oud huis weer als nieuw voelen, is de filosofie. En als een woning te krap wordt door bijvoorbeeld gezinsuitbreiding kan dit ook worden opgelost door inklapbare meubelen te kopen, legt de Zweedse topvrouw uit.
Groei
Onlangs werd bekend dat Ikea in het afgelopen boekjaar dat eindigde op 31 augustus wereldwijd een omzet heeft behaald van 27,9 miljard euro, ruim 3 procent meer dan een jaar eerder. Vooral in opkomende economieën als Rusland en China maakt het in 1943 opgerichte Zweedse concern een sterke groei door. Cijfers over Ikea in Nederland wil Johansson ondanks het jubileumjaar niet geven. ,,Wij maken geen cijfers bekend over onze afzonderlijke markten.''
Boekenkast
Uit de zogenoemde 'Billy-index' van persbureau Bloomberg bleek onlangs wel dat in Nederland voor Ikea's bekende boekenkast van alle 33 landen waar de Zweedse meubelverkoper actief is, de laagste prijs wordt betaald. ,,Bij het vaststellen van onze prijzen kijken we altijd naar de prijs die concurrenten in dat land rekenen. En we kijken naar wat mensen zich kunnen veroorloven'', wil Johansson hier slechts over kwijt.
Nieuwe filialen
Ikea Nederland telt nu 12 vestigingen en krijgt jaarlijks meer dan 20 miljoen bezoekers over de vloer. Johansson benadrukt dat het concern hier nog niet is uitgegroeid. Marktomstandigheden veranderen voortdurend en er zijn volgens haar nog voldoende regio's in Nederland waar Ikea nog niet zit. De komende jaren openen er daarom nog zeker drie nieuwe filialen, in Zwolle, Zaandam en Leiderdorp.
ANP