Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Iets van je restaurantmaaltijd over? Neem het mee!

13-03-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
863 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Voedselverspilling is een groot probleem in de horeca. Geen enkele horecagelegenheid doet het expres, maar jaarlijks wordt er in totaal voor €235 miljoen aan voedsel verspild. Dat is 51 duizend ton voedsel! Uit recent onderzoek blijkt bovendien dat het verspillen van voedsel de grootste ergernis van gasten tijdens het avondje uit is. Gasten zijn de grootste voedselverspillers.
Onderzoek
Uit onderzoek blijkt dat één op de vier consumenten 'regelmatig' zijn bord niet helemaal leeg eet en bijna de helft eet 'soms' zijn bord niet leeg. De gasten laten dan gemiddeld tien tot dertig procent van het gerecht staan. Ook het personeel verspilt vaak ongemerkt een hoop bruikbaar voedsel. Koks verdoen zo'n vijf tot tien procent van de ingekochte producten, vooral door schillen en botjes. De meeste verspilling, 25 tot 35 procent, vindt plaats bij groenten en fruit. Dit wordt gevolgd door aardappels, rijst en pasta's (15%), vlees (8%) en vis (7%).
Foodiebag
Om wat aan de voedselverspilling in de horeca te doen heeft ontwerpster Lisanne Addink een zogeheten 'Foodiebag' ontwikkeld. Daarin kunnen restaurants de overgebleven restjes aan hun klanten meegeven. De Foodiebag is gemaakt van restmaterialen. Zo'n 70% van de gasten wil het eten dat overblijft na het tafelen graag meenemen, maar durft dat niet te vragen.
Waar krijg je je eten mee?
We hebben een aantal kijkers gevraagd naar hun ervaringen met het meenemen van voedsel uit de restaurants. De meesten krijgen het eten gewoon mee als ze er om vragen. Vooral bij Chinese, Thaise en Surinaamse restaurants wordt het eten gewoon meegegeven. Een van onze kijkers vroeg om een doggy bag bij Van der Valk Nuland. Na overleg met de directie gaf een medewerkster het eten mee. 
Wat zegt de Warenwet?
Volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (de toezichthouder op voedselgebied) kan een consument altijd het overgebleven voedsel meekrijgen, want hij heeft er voor betaald. In de Warenwet staat niet dat de consument het niet mee mag krijgen. Een restaurant mag dat in principe dus niet weigeren, maar een restaurant kan daar wel een eigen beleid op hebben. Dus kan het zijn dat een consument het niet meekrijgt omdat ze geen bakjes hebben of het teveel werk vinden om het in te pakken. 
Maatregelen
Koninklijke Horeca Nederland probeert restauranthouders bewust te maken van voedselverspilling in de horeca.
Je kan als ondernemer een aantal maatregelen nemen:
- Verkleinen van de porties. In sommige restaurants kan je al seniorenporties krijgen.
- Sierelementen zoals de garnering beperken.
- Consument opvoeden en zeggen dat ze bij kunnen bestellen.
- Betere inkoop in de keuken.
- Overgebleven voedsel weggooien als GFT of als groen gas gebruiken. Vaak wordt het nog teveel eten weggegooid in de vuilnisbak. Bronnen: Misset, Horeca Entree en Foodiebag .
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor