Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Ideale winkelcentrum heeft gratis parkeerplaatsen
11-11-2010
•
leestijd 1 minuten
•
65 keer bekeken
•
Bezoekers van winkelcentra vinden praktische aspecten als ‘nabijheid’ en ‘gratis parkeren’ veel belangrijker dan architectuur en atmosfeer. De aanwezigheid van horeca speelt helemaal geen rol. Dat concludeert Roemer Warners, die begin november aan de TU Delft afstudeert op ‘het ideale winkelcentrum’.
Radio Kassa
is samen met Roemer Warners gaan bekijken wat een geslaagd en een minder geslaagd winkelcentrum is.
Voorkeuren
Voor ontwikkelaars en architecten van winkelcentra is het belangrijk een duidelijk beeld te hebben van de wensen van de consument. In zijn afstudeeronderzoek heeft masterstudent Bouwkunde Roemer Warners daarom 597 respondenten uit Nederland en Duitsland via een nieuwe onderzoeksmethode in een online enquête naar hun voorkeuren gevraagd.
Hoogstandjes
‘De resultaten laten zien dat de respondenten veel waarde hechten aan reistijd, parkeren en de grootte van het winkelcentrum. Mensen zitten niet te wachten op architectonische hoogstandjes, ze willen gewoon gratis kunnen parkeren als ze boodschappen doen’, concludeert Warners in zijn afstudeeronderzoek.
‘Verder houden mensen niet van massale winkelcentra. Consumenten willen liever kleine (5.000-10.000 m2) en middelgrote centra (20.000-40.000 m2). De aanwezigheid van horeca in het winkelcentrum had geen invloed op de voorkeur van de ondervraagden’, zegt Warners.
Afwijkend
Een aantal bevindingen van Warners wijkt af van wat algemeen door experts werd aangenomen. Zo denken die vaak dat grootte de belangrijkste eigenschap voor een winkelcentrum is. Verder wordt ‘parkeren’ door consumenten als belangrijker beoordeeld dan tot nu toe in wetenschappelijke studies naar voren kwam.
Bron: TU Delft