Al 21 jaar huurt Fokke Oord zijn woning bij woningfonds Vesteda in Almere. Tot eind 2009 is Fokke een tevreden huurder. In de zomer van 2009 ontstaat in de badkamer van Fokke een lekkage. Via het plafond komt er water naar beneden. Deze lekkage wordt opgelost door monteurs van Vesteda. Maar na zes weken ontstaat een nieuwe lekkage, nu in de doucheruimte.
Er komt weer een monteur langs en die constateert dat onder de douchebak een laag water van een aantal centimeter staat. Die laag water zou zijn ontstaan tijdens het douchen, met als oorzaak: niet-waterdichte voegen in de douchebak. De monteurs vervangen de voegnaden, maar laten de laag water onder de douchebak staan. Het water zou vanzelf weggaan, aldus de monteurs.
Fokke denkt nu van alle ellende af te zijn, totdat, na een paar dagen, zijn parket in de gang omhoog komt door vocht in de vloer. De verhuurder stuurt nogmaals een monteur langs die nu eindelijk het vochtprobleem grondig onderzoekt. En hij ontdekt een lek in het afvoersysteem. Dit lek wordt gedicht en Fokke heeft dan eindelijk geen last meer van lekkages. Maar hij zit wel met een vernielde parketvloer in zijn gang!
Fokke stuurt een brief naar Vesteda en stelt de verhuurder officieel aansprakelijk voor de schade. De reactie die hij vervolgens krijgt, stelt ´m enorm teleur. Vesteda is van mening dat het fonds niet aansprakelijk is voor de schade omdat het gebrek zelf in alle redelijkheid is verholpen. Maar uit coulance bieden ze Fokke een bedrag aan van € 350,-. Fokke gaat hier niet mee akkoord.
Schade-expert Frank Fukking, van bedrijf Schadehulp, inspecteert de badkamer, douche en vloer bij Fokke thuis en concludeert dat Vesteda niet juist gehandeld heeft. Het woningfonds heeft, in plaats van direct te zoeken naar de oorzaak van alle lekkages, in eerste instantie alleen voegnaden vervangen. Frank is van mening dat het bedrag van 350 euro veel te laag is.
In de Belbus rijden Fokke en Frank naar Vesteda, afdeling Almere. Daar worden ze doorverwezen naar het regiokantoor in Amsterdam. En in Amsterdam is de boodschap: u moet in Maastricht zijn. Die afdeling Maastricht reageert vervolgens telefonisch. Na een halfuurtje discussiëren is de conclusie dat Vesteda nog een keer goed naar de zaak gaat kijken. Inmiddels is dat gebeurd. Fokke heeft Fokke € 1130,- op zijn rekening gestort gekregen. Een bedrag waarvoor hij zijn kapotte vloer kan laten herstellen.
Ook de Belbus nodig? Schrijf naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum. Of mail naar
belbus@vara.nl