Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Hulp voor klant bij vragen persoonsgegevens

15-08-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
959811___4_0_tb___02.jpg
De digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom heeft zaterdag een website gelanceerd die consumenten helpt bij het opvragen van persoonlijke gegevens die bedrijven en organisaties hebben opgeslagen. Via de Privacy Inzage Machine kunnen mensen onder andere banken, supermarkten, telecombedrijven en de Belastingdienst benaderen.
,,Je gegevens staan op duizenden databanken. Weet jij wie wat van je weet? Maak hier je brief en vraag het ze!'', valt op de website pim.bof.nl te lezen.
Onderzoek
Uit onderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen blijkt dat ongeveer 70 procent van de bedrijven en instellingen niet reageert op dit soort verzoeken. Studenten van de universiteit stuurden inzageverzoeken, maar het resultaat was ,,teleurstellend'', aldus hun docent Jaap-Henk Hoepman. De reacties die wel binnen kwamen, waren onder de maat. Alleen bol.com en de gemeentelijke basisadministratie antwoordden naar behoren.
Wet
Volgens de wet moet iedereen die dat wil zijn gegevens kunnen inzien bij grote bedrijven en instellingen. Hoepman denkt dat ze echter weinig van dit soort verzoeken binnenkrijgen en dat ze daarom niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. ,,Het zit gewoon niet in hun proces.''
ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!