Huismerk rukt sneller op
19-02-2009
• leestijd 2 minuten
Huismerken hebben vorig jaar hun marktaandeel in supermarkten opnieuw zien groeien. De groei was hoger dan in 2007. Vooral het gebrek aan succesvolle innovaties brak A-merken op.
Dit blijkt uit gegevens van marktonderzoeker IRI, die donderdag zijn gepubliceerd in het vakblad Foodmagazine. A-merken boekten, mede dankzij stijgingen van de grondstofprijzen, een omzettoename van 5 procent. Supermarkten zagen hun totale omzet met 7 procent groeien. Het marktaandeel van de huismerken nam daardoor met 1,2 procentpunt toe tot 25,4 procent.
Sinds IRI in 1994 begon met het bijhouden van de gegevens, is het marktaandeel van huismerken niet zo hoog geweest. In 2002 werd met 18,9 procent een dieptepunt bereikt. Daarna zijn supermarkten, onder aanvoering van Albert Heijn, zwaarder gaan inzetten op eigen producten.
,,De trend dat huismerken groeien, is al sinds 2004 zichtbaar. Twee jaar geleden leek de groei echter af te vlakken. Daar is nu geen sprake van'', aldus IRI-directeur Ronald Laureijsen.
Volgens Laureijsen heeft de financiële crisis nog geen rol gespeeld. Hij verwacht dit jaar meer druk op de A-merken. ,,Je ziet nu de ontslagrondes. Die zullen wel gevolgen hebben. De prijs wordt dan belangrijker.''
Fabrikanten van A-merken boekten vorig jaar minder succes met innovaties. Nieuwe producten haalden vaker de schappen niet of sloegen niet aan bij de consument. Sommige fabrikanten boekten wel veel succes. Zo kwam de Duitse voedingsmiddelenproducent Dr. Oetker de top tien van grootste A-merken binnen door het succes van zijn Casa di Mama-pizza's. Andere omzetkrakers waren Coca-Cola Zero en Chocomel Hot van Friesche Vlag, aldus Laureijsen.
Campina is in de supermarkt nog altijd het grootste A-merk met een omzet van 426 miljoen euro. Marlboro volgt met 302 miljoen euro aan inkomsten. Douwe Egberts kwam uit op bijna 298 miljoen euro.
Bron: ANP