Huisarts slecht bereikbaar ondanks nieuwe telefooncentrales
25-05-2011
• leestijd 2 minuten
De bereikbaarheid van huisartsen ligt terecht zwaar onder vuur in de pers. Terecht omdat de huisarts ook feitelijk slecht bereikbaar is. ''De huisarts kan hier zelf eigenlijk niets aan doen. Het probleem is dat met een normale telefooncentrale de bereikbaarheid blijkbaar niet is op te lossen'', aldus Mike van Eekelen, zorgspecialist bij V-tel. Volgens van Eekelen heeft 70% van de huisartsen de laatste 6 jaar geïnvesteerd in een nieuwe telefooncentrale. Toch is de bereikbaarheid niet verbeterd. Meer van hetzelfde lost dus niets op.
V-tel zorgt er sinds 2005 voor dat inmiddels meer dan negen miljoen Nederlanders buiten de normale praktijktijden de huisarts in de huisartsenpost kunnen bereiken. Ook deze huisartsenposten waren vroeger erg slecht bereikbaar. V-tel heeft destijds bij de Huisartsenposten ''telefonie als dienst'' geïntroduceerd onder de naam Vcares. Door geen apparatuur meer op locatie te plaatsen, is de bereikbaarheid van de huisartsenposten verbeterd en krijgen ze van de Inspectie voor de Gezondheid, voorheen een 5 en nu een 8,5 tot 9. Deze dienst heeft V-tel doorontwikkeld en bieden deze sinds begin dit jaar als enige partij in Nederlands aan onder de naam Vcares Arts.
Overigens zijn veel huisartsen zeer gefrustreerd over het feit dat hun bereikbaarheid wordt afgemeten aan een landelijke steekproef. Via de website
www.nulmeting.eu kan een huisarts zijn of haar eigen individuele bereikbaarheid laten testen. De praktijk wordt dan gedurende enkele weken veelvuldig gebeld en krijgt een volledig geautomatiseerd rapport over de eigen praktijkresultaten. De huisarts is daardoor niet meer afhankelijk van landelijke gemiddelden maar kan zeer gericht maatregelen nemen voor zijn specifieke situatie.