'HP had iPad-rivaal twee jaar geleden klaar'
18-03-2010
• leestijd 2 minuten
De Amerikaanse computergigant Hewlett-Packard (HP) had de Slate, die moet gaan concurreren met de iPad van Apple, al twee jaar geleden op de markt kunnen brengen. Dat zegt technologiedirecteur Phil McKinney van HP in een interview met persbureau ANP. ,,Het verschil tussen goed en beter is de timing. De markt is er nu pas klaar voor.''
Het technologieconcern kondigde de Slate in januari samen met partner Microsoft aan tijdens de technologiebeurs CES in Las Vegas. Het apparaat komt later dit jaar op de markt, wanneer wil het bedrijf nog niet kwijt. Deze week kreeg de pers in Barcelona voor het eerst ook een prototype van de Slate te zien, weliswaar op afstand. ,,Het heeft nog wat laatste aanpassingen nodig'', was de verklaring.
De Slate is een soort tabletcomputer, oftewel een kruising tussen een smartphone en een laptop, net als de iPad. Het apparaat heeft geen toetsenbord, zoals een laptop, maar een aanraakscherm. Het is groter dan een telefoon, zodat het volgens HP voornamelijk geschikt is voor het consumeren van informatie, zoals het lezen van artikelen en boeken en het bekijken van video's.
Er zijn al tabletcomputers op de markt, maar die zijn voornamelijk voor zakelijk gebruik. Na de smartphones en de netbooks wordt de tablet-computer volgens technologiekenners de nieuwe consumententrend. Behalve Apple en HP zouden ook grote bedrijven als Sony en Samsung bezig zijn met de ontwikkeling van een iPad-concurrent.
Op de markt
Apple komt begin april al met de iPad op de markt. Dat gaat HP niet redden. Een misrekening? ,,We zouden het apparaat al op de markt kunnen brengen, maar dan kan je er nog weinig mee'', aldus McKinney. ,,Het gaat om de informatie die erop te zien is. Kranten en tijdschriften moeten applicaties hebben die ervoor geschikt zijn en het besturingssysteem moet goed werken. Je moet net zo goed kunnen internetten als op een laptop'', aldus McKinney.
Daarvoor is HP afhankelijk van Microsoft. ,,Als we de Slate twee jaar geleden op de markt hadden gebracht, had deze moeten werken op Windows Vista'', zei McKinney. ,,We wisten al dat Windows 7 eraan kwam en dat dit beter geschikt was voor het werken met een aanraakscherm.'' Ook was volgens McKinney de krantenwereld er toen nog niet klaar voor.
Terwijl de iPad vooral populair zal zijn bij de liefhebber van gadgets, is de typische Slate-gebruiker volgens McKinney een 25 à 35-jarige vrouw die niet afgeleid raakt door het gadget-gehalte. ,,Het is iemand die veel leest, altijd toegang wil hebben tot het leesmateriaal en de mogelijkheid wil hebben om tussendoor informatie te 'snacken' via internet.'' ANP