Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Houd automatische incasso's in de gaten'

18-01-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
195x90_iban.png
Deze week stond in de krant dat meer automatische incasso' mislukken door het nieuwe Europese betalingssysteem. Ook werd bekend dat invoering van het nieuwe IBAN-bankrekeningnummer een halfjaar wordt uitgesteld. Wat betekent dat voor consumenten? Door de nieuwe Europese betaalmarkt SEPA krijgen we allemaal een nieuw bankrekeningnummer. Dit zogeheten IBAN-nummer heeft achttien tekens. Kassa praat erover met Simon Lelieveldt. Hij is deskundige op het gebied van betalingsverkeer.
Betaalmarkt
IBAN  is een Europees bankrekeningnummer. Het moet overboekingen tussen bedrijven en burgers in verschillende landen eenvoudiger maken. Dit hangt samen met de invoering van één Europese betaalmarkt, genaamd SEPA . Consumenten hebben er al mee te maken omdat hun bank de oude rekeningnummers aanvult tot achttiencijferige IBAN-nummers. Bij sommige banken gaat dat vanzelf, soms moet je doorklikken om het nieuwe nummer op te zoeken.
Last
Lelieveldt: "Het is voor banken en bedrijven ingewikkeld om deze nieuwe systemen te implementeren. Vooral voor kleine ondernemers, zoals de lokale voetbalclub. Die moet óók ineens incasseren via IBAN-nummers en dat gaat niet vanzelf." Consumenten hebben er tot nu toe weinig last van, aldus Lelieveldt. Ook bij Kassa komen er weinig meldingen binnen van consumenten die door de nieuwe rekeningnummers tegen problemen aanlopen. Via kassa@vara.nl kun je de redactie op de hoogte houden als je last ondervindt.
Incasso
Een verandering voor consumenten is voortaan dat voorafgaand aan een incasso zij op de hoogte gesteld worden van de geplande afschrijving. Daardoor kun je incasso's makkelijker blokkeren, maar als de systemen niet goed werken, mislukt de afboeking. Lelieveldt adviseert consumenten daarom om automatische incasso's de komende tijd extra in de gaten te houden. "Meestal gaat het vanzelf en gaat het vanzelf goed. Het kan geen kwaad om er wat beter op te letten. Als er wat fout gaat: neem contact op met je bank!"
Aanvullen
Tot nu toe vult je bank de bankrekeningnummers aan tot het nieuwe achttiencijferige IBAN-teken. Dat zou per 1 februari 2014 veranderen. Dan moet de klant nieuwe bankrekeningnummers zélf aanvullen. Die verandering is nu uitgesteld tot 1 augustus. Mensen die niet internetbankieren, maar gebruik maken van overboekingsformulieren moeten nu al zelf het nieuwe IBAN-nummer invullen.
Phishing
Ook internetcriminelen zien mogelijkheden in de verandering naar een Europese betaalmarkt. Afgelopen december werd bekend  dat oplichters valse e-mails sturen met de bedoeling om aan klanten gegevens te ontfutselen . Lelieveldt: "Oplichters proberen geld te verdienen aan de onzekerheid van consumenten. Onthoud: geef nóóit gegevens door via mail. Je bank zou je daar nooit om vragen. Dit soort vreemde mails moet je gewoon negeren."
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!