Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Horeca heeft moeilijk jaar gehad

11-01-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
restaurants_05.jpg
De Nederlandse horeca heeft in 2009 een miljard minder omzet gedraaid. Dat heeft directeur Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) maandag bekendgemaakt op de horecavakbeurs Horecava in de Rai in Amsterdam.
De totale Nederlandse horecaomzet was in 2009 13,6 miljard euro, een daling van 4,75 procent vergeleken met 2008. De grootste omzetdaling had plaats in de drankensector, die afnam met 7,5 procent. Alleen de fastfoodservice liet een kleine stijging zien van 1,25 procent.
Met name horecagelegenheden in de Randstad hebben flinke klappen gehad. De oorzaken voor de omzetdaling waren het gebrek aan vertrouwen in de koopkracht van de consument, een afname van zakelijke klanten en de afname van het aantal toeristen. Ook hadden de kleine cafés last van het wettelijke rookverbod.
Het aantal bezoekers dat alle Nederlandse horecagelegenheden gemiddeld per week mochten ontvangen, daalde van 14 miljoen in 2008 naar 12,8 miljoen in 2009. Ook het aantal werknemers in de sector daalde: van 300.000 in 2008 naar 275.000 in 2009.
KHN-voorzitter Van der Grinten stelde ,,dat de bodem van de economische daling wel in zicht is nu''. Hij sprak de hoop uit dat het kabinet ,, de consument in de loop van 2010 het vertrouwen in de koopkracht terug geeft'. De voorman van KHN prees de horeca voor de manier waarop zij de klappen heeft proberen op te vangen. ,,De restaurants, hotels en cafés hebben veel geïnvesteerd in duurzaamheid en in samenwerking met andere sectoren.''
De Nederlandse horeca gaat in 2010 veel aandacht besteden aan duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Restaurants gaan meer gebruik maken van gezonde producten en willen zich ook actief naar de bezoekers profileren als 'groene bedrijven'. Ook stelt de horeca haar verantwoordelijkheid te willen nemen in het bestrijden van alcoholmisbruik onder jongeren. ,,De Nederlandse horeca moet zich meer gaan profileren als een veilige plek als het gaat om het nuttigen van alcohol'', stelde Van der Grinten. ANP

Meer over:

diginieuws, horeca
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor