Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Honderden euro's bemiddelingskosten voor kort woonplezier

  •  
11-04-2014
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
195x90_huis_06.jpg
Anne Giezeman uit Den Haag ziet vorig jaar zomer haar droomhuis op de website van Direct Wonen. Om het huis te mogen bezichtigen, betaalt ze €35 inschrijfkosten en ze kan die middag meteen gaan kijken. Ze is op slag verliefd. Om het knusse appartementje te mogen huren, betaalt ze nog eens €780,45 aan bemiddelings- en contractkosten aan bemiddelaar Direct Wonen.
Executieverkoop
Anne is dolgelukig in haar nieuwe huis, maar niet voor lang. De dag voor kerst, ze woont er dan net vijf maanden, krijgt ze een telefoontje dat ze eruit moet. De huisbaas blijkt een hypotheekschuld op haar appartement te hebben en de bank is een executieverkoop aan het voorbereiden.
Illegale huur
Aangezien Anne via Direct Wonen in contact is gekomen met de huisbaas, gaat ze ervan uit dat ze huurberscherming heeft. Dan blijkt dat er sprake is van illegale huur. De huisbaas heeft de woning verhuurd zonder toestemming te vragen aan zijn hypotheekverstrekker, de bank mag haar daarom uit haar huis zetten. Onder druk van de bank van de huisbaas zoekt Anne snel een andere woning.
Direct Wonen niet verantwoordelijk
Ze belt met Direct Wonen, want hoe kan het dat zij haar een woning hebben toegewezen die niet verhuurd mocht worden? Direct Wonen zegt niets voor haar te kunnen doen. De verantwoordelijkheid om te checken of een woning van de bank verhuurd mag worden, ligt volgens Direct Wonen niet bij hen, maar bij de verhuurder.
Geld kwijt
Nadat Anne halsoverkop is verhuisd, blijkt het niet zo'n vaart te lopen met de executieverkoop. Haar oude appartement staat nu leeg en Anne woont verderop in een veel minder leuk huis in een veel minder leuke buurt. Het geld dat ze aan Direct Wonen heeft betaald, is ze kwijt. De bemiddelaar wil niets terugbetalen. "We staan juridisch in hun recht", zeggen ze.
'Heel vervelend'
Samen met Anne neemt Rutger van de Belbus een kijkje in het oude appartement, ze spreken met de Woonbond en gaan verhaal halen bij Direct Wonen. Directrice Gwendolyn Meyer vindt het heel vervelend voor Anne dat ze haar droomhuis tegen haar zin heeft verlaten, maar ze blijft erbij dat ze geen fout hebben gemaakt door deze woning voor Anne te bemiddelen. Ze wil Anne daarom niet de bemiddelingskosten teruggeven, maar haar wel uit coulance tegemoetkomen in de verhuiskosten die ze heeft gemaakt. Ze doet een voorstel van €850.
Excuses
Anne wil naast teruggave van de bemiddelingskosten, ook excuses van Direct Wonen. Doordat de oude woning van Anne nu leeg staat en toch niet verkocht gaat worden, komt hij binnenkort misschien weer beschikbaar voor verhuur. Dat doet Anne pijn, want dat betekent dat ze voor niets is vertrokken. Direct Wonen biedt aan om gratis opnieuw te bemiddelen als de woning weer verhuurd gaat worden. Als dat niet lukt, gaan ze op zoek naar een vergelijkbare woning in dezelfde buurt. Over de extra verhuiskosten die Anne dan moet maken om nogmaals te verhuizen, gaan Anne en Direct Wonen binnenkort nog een keer in gesprek. Direct Wonen heeft laten weten te stoppen als verhuurmakelaar. Zelf ook een klacht? Mail naar belbus@vara.nl, stuur een tweet naar @KassaBelbus of schrijf ons op Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!