Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Hoge zorgkosten door miljoenenfraude met nota’s

04-02-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
Zorgverleners sturen tegenwoordig hun rekeningen rechtstreeks naar de zorgverzekeraar. Dat lijkt een goede zaak, want je hoeft niet langer het geld voor te schieten. Maar, jaarlijks wordt er voor veertig miljoen euro gefraudeerd in de zorg, omdat er onterechte of verkeerde nota’s worden gestuurd. En wie controleert ze nog?
Fysio of vakantie
Een fysiotherapeut die behandelingen declareert, terwijl de patiënt in kwestie met een kopie van een vliegticket kan bewijzen dat hij op dat tijdstip op vakantie in het buitenland was, of een tandartsenrekening waarop het verwijderen van tandsteen tot twee maal toe in rekening wordt gebracht, terwijl je dat niet eens hebt, laat staan dat het verwijderd moet worden! Het zijn slechts een paar voorbeelden van de tientallen mails die binnenkwamen op de kassaredactie naar aanleiding van een oproep in de nieuwsbrief. Hieruit blijkt dat er veel fouten worden gemaakt, al dan niet bewust.
Volgens VVD-Tweedekamerlid Edith Schippers, is dit slechts het topje van de ijsberg, omdat de fraude lang niet altijd wordt opgemerkt. “In werkelijkheid ligt het bedrag nog tientallen miljoenen euro’s hoger” aldus het kamerlid. Wat maakt het uit, de verzekeraar betaalt toch, zo reageren veel mensen, maar “Iedere euro die gefraudeerd wordt, al dan niet opzettelijk, betalen we allemaal zélf” reageert Schippers.
Opvallend aan de reacties is overigens de reactie van de verzekeraar zodra een consument melding maakt van een fout in de nota. Veel mensen laten ons weten, dat ze het gevoel hebben eerder een gunst te vragen, dan er één te bewijzen. Verzekeraars lijken helemaal niet gediend te zijn van de oplettendheid van de consument.
Het kamerlid is van mening dat er een einde moet komen aan de oncontroleerbare situatie rond zorgnota’s en daar ligt een taak voor de overheid. “De overheid zegt enerzijds dat de kosten van de zorg de pan uit rijzen en dat patiënten kostenbewuster gemaakt moeten worden, maar zorgt er anderzijds niet voor dat mensen inzage hebben in hun zorgkosten.”
In een reactie reageert Zorgverzekeraars Nederland dat ”het toesturen van afschriften van zorgnota’s aan verzekerden met grote kosten gepaard gaat”. Ze zijn nog in overleg met het ministerie van VWS over mogelijke alternatieve oplossingen. Schippers vindt dit een arrogante houding, want betaalt de consument niet immers, door de steeds hoger wordende ziektekostenpremies de kosten van fraude? Waarom is het normaal om van je garagehouder wél een rekening te ontvangen, maar niet van je dokter?
Ondertussen hanteren de diverse zorgverzekeraars verschillende middelen. De een stuurt regelmatig afschriften, de ander geeft op aanvraag inzage in een elektronisch overzicht. Volgens Schippers is het belangrijk dat de politiek opkomt voor de belangen van de patiënt omdat dat te weinig gebeurt. Ze pleit dan ook voor duidelijke rekening-overzichten aan patiënten. Desnoods moet iedereen maar een brief schrijven of bellen naar zijn of haar verzekeraar om hierop aan te dringen.
Download hier de voorbeeldbrief voor het toezenden van uw nota-overzicht door uw zorgverzekeraar.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!