Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Hoe werken serviceabonnementen?
07-12-2013
•
leestijd 3 minuten
•
527 keer bekeken
•
Geregeld ontvangen wij klachten van mensen die een rekening voor een serviceabonnement gepresenteerd krijgen van hun tussenpersoon. Zij hebben al jaren bijvoorbeeld een hypotheek, levensverzekering of een schadeverzekering bij een tussenpersoon lopen. Nu ontvangen ze een brief waarin ze wordt gevraagd, of soms wordt verplicht, een serviceabonnement af te sluiten. Kan daartoe worden verplicht?
Provisieverbod
Het aanbod voor een serviceabonnement is een uitvloeisel van het provisieverbod. Dit is op 1 januari 2013 ingegaan. Dat betekent dat je tussenpersoon vanaf die datum apart betaald moet worden voor zijn werkzaamheden. Het doel van provisieverbod is dat het voor jou transparant wordt wat jouw adviseur voor je doet en hoeveel dat kost. Nu geldt het
provisieverbod
alleen voor zogenaamde complexe producten zoals hypotheken, overlijdensrisicoverzekeringen en uitvaartverzekeringen. Ook voor schadeverzekeringen, huis-, tuin- en keukenverzekeringen, brengen veel tussenpersonen apart hun diensten in rekening.
Is de tussenpersoon verplicht om een serviceabonnement in te voeren?
Michiel Denkers is Hoofd Toezicht bij de Autoriteit Financiële Markten en hij is daar klip en klaar over. Het is niet verplicht en je tussenpersoon mag je niet eenzijdig verplichten om een abonnement te nemen. Ook geldt het provisieverbod niet voor producten die voor 1 januari 2013 zijn afgesloten.
Het is niet verplicht om een serviceabonnement in te voeren. Onder het provisieverbod mag de adviseur geen provisie meer ontvangen van derden, zoals de aanbieder van het financieel product. De adviseur moet zijn kosten rechtstreeks bij je in rekening brengen. Dat hoeft niet per se met een serviceabonnement maar kan ook op basis van een uurtarief of een tarief per verrichte activiteit. Ook een combinatie van een uurtarief en serviceabonnement is mogelijk. Het provisieverbod geldt niet voor producten die vóór 1 januari 2013 zijn afgesloten en ook niet voor de meeste schadeverzekeringen. Voor die producten mag je adviseur nog steeds provisie ontvangen. Als jouw adviseur nog provisie ontvangt of provisie ontvangen heeft, moet hij daar rekening mee houden bij het aanbieden van een serviceabonnement. De adviseur mag je niet dubbel laten betalen of te veel laten betalen voor zijn dienstverlening.
Als je van mening bent dat de kosten die je betaalt aan je tussenpersoon niet in verhouding staan tot zijn werkzaamheden, dan staat het je vrij een andere adviseur te zoeken. Deze adviseur moet je dan wel betalen als hij bestaande producten overneemt, want hij heeft nooit provisie ontvangen voor jouw producten. Als hij behulpzaam is bij het adviseren en afsluiten van nieuwe verzekeringen, moet je van tevoren afspraken maken over de hoogte van de beloning. Als je op zoek gaat naar een andere adviseur kun je gebruik maken van de informatie van de tussenpersonenorganisatie
Adfiz
. Je kunt ook zelf op zoek gaan naar andere verzekeringen en deze direct afsluiten bij een verzekeringsmaatschappij, zonder tussenpersoon.
Reportage over FDMN
In de uitzending is het verhaal te zien van meneer en mevrouw Kamp die verbijsterd waren over de rekening van €85 voor 2013 (en in de daaropvolgende jaren €60 per jaar) die ze ontvingen van het bedrijf Financiële Diensten Midden Nederland. De diensten die ze daarvoor kregen aangeboden zijn in het geheel niet op hen van toepassing. Zij hebben namelijk een premievrije uitvaartpolis en werkzaamheden als het aanvragen van schadeformulier, advies per mail of telefonisch, het archiveren van de polis, hebben ze helemaal niet nodig. De reactie van FDMN staat
hier
.