Zowel Kassa als de Consumentenbond krijgen de laatste tijd opvallend veel
klachten
dat mensen ongewenst aan een sms-abonnement met shortcode 8444 vastzitten. Dit abonnement wordt aangeboden door het bedrijf Triviatu. Hoe zit dat en hoe kom je daar van af?
Prijsvraag
Voor een groot deel van deze mensen komt de dienst uit de lucht vallen. Zij zeggen zich niet te hebben aangemeld en geen akkoord te hebben gegeven. Een ander deel zegt wel degelijk aan een prijsvraag mee te hebben gedaan, maar nergens te hebben zien staan dat ze zich daarmee abonneerden voor een sms dienst. Ook voor hen komt het abonnement ongewenst.
Gedragscode
Om een eind te maken aan peperdure onverwachte peperdure sms-abonnementen is er enkele jaren geleden in samenwerking met telecomproviders, sms-dienstverleners en contentproviders een gedragscode opgesteld. Hierin staat hoe deze bedrijven moeten omgaan met sms-diensten. Lees
hier
en
hier
meer over die gedragscode.
Stop
Een ongewenst sms-abonnement kan je stopzetten door het woord STOP naar de shortcode te smsen of via payinfo.nl. Via Payinfo kan je ook je telefoon laten blokkeren voor alle betaalde sms-diensten. Daarnaast kan je contact opnemen met je provider. Je provider heeft de plicht binnen drie dagen uit te zoeken hoe het zit. Als je je niet voor een dienst hebt aangemeld, je misleid voelt en je niet goed bent geïnformeerd, kun je je geld terugvragen.
Voorbeeldbrief
In de studio reageert Babs van der Staak van de Consumentenbond. Op de site van de Consumentenbond kun je een
voorbeeldbrief
vinden om aan je provider te sturen. Ook op de website van
Consuwijzer
is meer informatie te vinden over sms-diensten.
Providers geven geld terug na klachten over sms-dienst Triviatu:
Op aandringen van de Consumentenbond compenseren alle telecomproviders de consumenten die hebben geklaagd over sms-dienst Triviatu. Ook hebben de providers toegezegd hun klantenservicemedewerkers beter te instrueren zodat zij klachten over sms-diensten zelf in behandeling nemen en niet doorverwijzen naar de aanbieder van de sms-dienst. Deze procedure is vastgelegd in de gedragscode SMS-Dienstverlening.' Lees
hier het hele nieuwsbericht
.