Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Hoe kom je van ongewenst sms-abonnement af?

26-04-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
70 keer bekeken
  •  
195x90_data_01.jpg
Zowel Kassa als de Consumentenbond krijgen de laatste tijd opvallend veel klachten dat mensen ongewenst aan een sms-abonnement met shortcode 8444 vastzitten. Dit abonnement wordt aangeboden door het bedrijf Triviatu. Hoe zit dat en hoe kom je daar van af?
Prijsvraag
Voor een groot deel van deze mensen komt de dienst uit de lucht vallen. Zij zeggen zich niet te hebben aangemeld en geen akkoord te hebben gegeven. Een ander deel zegt wel degelijk aan een prijsvraag mee te hebben gedaan, maar nergens te hebben zien staan dat ze zich daarmee abonneerden voor een sms dienst. Ook voor hen komt het abonnement ongewenst.    
Gedragscode  
Om een eind te maken aan peperdure onverwachte peperdure sms-abonnementen is er enkele jaren geleden in samenwerking met telecomproviders, sms-dienstverleners en contentproviders een gedragscode opgesteld. Hierin staat hoe deze bedrijven moeten omgaan met sms-diensten. Lees hier en hier meer over die gedragscode. 
Stop
Een ongewenst sms-abonnement kan je stopzetten door het woord STOP naar de shortcode te smsen of via payinfo.nl. Via Payinfo kan je ook je telefoon laten blokkeren voor alle betaalde sms-diensten. Daarnaast kan je contact opnemen met je provider. Je provider heeft de plicht binnen drie dagen uit te zoeken hoe het zit. Als je je niet voor een dienst hebt aangemeld, je misleid voelt en  je niet goed bent geïnformeerd, kun je je geld terugvragen.
Voorbeeldbrief
In de studio reageert Babs van der Staak van de Consumentenbond. Op de site van de Consumentenbond kun je een voorbeeldbrief vinden om aan je provider te sturen. Ook op de website van Consuwijzer is meer informatie te vinden over sms-diensten.
Lees hier de reactie van Triviatu op onze vragen.
UPDATE 26 juni 2014:
Providers geven geld terug na klachten over sms-dienst Triviatu:
Op aandringen van de Consumentenbond compenseren alle telecomproviders de consumenten die hebben geklaagd over sms-dienst Triviatu. Ook hebben de providers toegezegd hun klantenservicemedewerkers beter te instrueren zodat zij klachten over sms-diensten zelf in behandeling nemen en niet doorverwijzen naar de aanbieder van de sms-dienst. Deze procedure is vastgelegd in de gedragscode SMS-Dienstverlening.' Lees hier het hele nieuwsbericht .
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!