Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Hoe kan je veilig internetbankieren?

23-11-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
195x90_computer_03.jpg
Of je je geld bij phishing terugkrijgt van de bank, is nog maar de vraag. Naar aanleiding van Kamervragen zijn de banken aan de slag gegaan. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) presenteert in Kassa nieuwe voorwaarden om veilig te internetbankieren.
Nieuwe voorwaarden
Alle Nederlandse banken gaan deze voorwaarden hanteren per 1 januari 2014. Met nieuwe, uniforme voorwaarden voor veilig internetbankieren hopen de banken meer duidelijkheid te scheppen voor hun klanten. Als consumenten zich aan de regels houden, lopen ze niet het risico dat de gehele schade op hun rekening komt. De nieuwe voorwaarden bestaan uit vijf belangrijke punten. Onder elk van die vijf punten volgt een toelichting. Klik hier voor de nieuwe voorwaarden.
Een stap vooruit?
Gijs Boudewijn legt uit dat de nieuwe voorwaarden duidelijk maken wanneer een consument grof nalatig is geweest. "Hiermee moet er minder onduidelijkheid zijn wie er aansprakelijk is voor de schade. Daarnaast blijven de banken ruimte hebben om schade te vergoeden uit coulance”, aldus Boudewijn. Is dat ook zo? Hoogleraar internetveiligheid van TU Delft Michel van Eeten is kritisch: "de punten zijn duidelijk, goed opvolgbaar, als tips. Als voorwaarden vind ik het problematisch. Alle vormen van internetfraude vallen onder deze voorwaarden. Dat betekent dat consumenten in alle gevallen van internetbankierfraude grof nalatig zijn."
Phishing
De meest bekende vorm van fraude is het zogeheten 'phishing'. Daarbij proberen criminelen met e-mails die afkomstig lijken van de bank persoonlijke gegevens zoals naam, rekeningnummer, telefoonnummer en veiligheidscodes, te ontfutselen voor zogenaamde veiligheidscontroles. Soms kan een crimineel alleen daarmee al misbruik maken van iemands bankrekening. In andere gevallen neemt de oplichter telefonisch contact op waarbij hij zich voordoet als iemand van de bank. Hij vraagt dan bijvoorbeeld naar beveiligingscodes, omdat er problemen zouden zijn met de bankrekening. Met die codes kan de dader vervolgens bedragen overboeken.
Vernuftiger
Criminelen worden steeds gehaaider in hun methodes. Waren de phishingmails voorheen vaak herkenbaar vanwege het slechte Nederlands, inmiddels kopiëren de daders echte waarschuwingsteksten van de banken. Soms sturen ze bewust een in slecht Nederlandse opgestelde mail om kort daarna een bericht te verzenden die daar naar verwijst. Ook aan de telefoon worden de criminelen steeds vernuftiger.
Malware
Steeds vaker proberen criminelen op een andere manier toegang te krijgen tot je rekening. Bij malware wordt de computer van de nietvermoedende klant besmet met een virus. Zo kan er onopgemerkt geld worden weggesluisd. Het besmette virus kan op je computer komen doordat je bijvoorbeeld een bepaalde besmette site bezoekt.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor