Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Hoe een gewonnen reisje in het water valt
21-03-2009
•
leestijd 2 minuten
•
97 keer bekeken
•
Herman en Astrid van der Woude doen graag mee aan prijsvragen. Astrid: “Mijn zus deed het ook altijd, ze won wel eens wat. Dus ik dacht, dat moeten wij ook doen!” Begin 2008 nemen Herman en Astrid een kijkje op de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs, Utrecht.
Ze struinen lekker rond en hun oog valt op het standje van Hongest Reizen. “Daar kon je een slagzin afmaken en dan maakte je kans op een reisje”, zegt Herman. Dat deden de Van der Woude’s gelijk. En ja hoor, een week later krijgen ze een brief van Hongest: ze hebben gewonnen!
Herman en Astrid geven de data waarop ze kunnen reizen door. Maar dan krijgen ze een vreemde brief van Hongest. Herman: “Het reisje kon niet doorgaan, dat vonden wij vreemd. Ook al zijn je werknemers niet in staat te boeken, dan kan het reisje toch wel gewoon doorgaan. We besloten maar eens te bellen naar Hongest.” En dan krijgen de Van der Woude’s iets vreemds te horen. Het nummer waar ze heen bellen wordt opgenomen door een taxicentrale. De jongen die opneemt vertelt Herman dat Hongest niet meer in het pand zit en bovendien failliet is. Herman en Astrid checken dit bij de Kamer van Koophandel en Hongest blijkt helemaal niet failliet.
Ze doen er alles aan om contact te krijgen met Hongest Reizen. Ze bellen, mailen en faxen. En de fax, die levert een reactie op! Astrid en Herman ontvangen opnieuw een brief. Er wordt geschreven dat één van de werknemers van Hongest ziek is en de ander ontslag heeft genomen. Daardoor kan het reisje van Astrid en Herman niet door gaan.
Wel failliet, niet failliet. Een vreemde zaak, dus tijd voor de Belbus! Met deze week advocaat Gabor Altena. Meester Altena: “Jullie hadden recht op dat reisje. Op het moment dat jullie wordt meegedeeld dat jullie gewonnen hebben, heeft Hongest dit aan jullie te voldoen. Zij zijn nu in gebreke gebleven. Het lijkt me dat we maar eens een bezoekje moeten gaan brengen aan Hongest.”
We reizen af naar Overdinkel. De deur gaat open, maar de directeur van Hongest, Peter de Vries, blijkt niet thuis. Wel kunnen we hem bellen op zijn mobiel. Dat doen we. De eigenaar blijft erbij dat hij het reisje niet gaat betalen. Hij dreigt er zelfs mee zijn bedrijf failliet te laten gaan! En ja tegen een failliet bedrijf kan Kassa ook niks doen. Zo staan Herman en Astrid helaas nog steeds met lege handen.