Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Het gekleurde ei is in opmars

24-03-2009
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1356807.jpg
Geverfde kippeneieren worden steeds populairder in Nederland. Elk jaar groeit die markt met ongeveer 10 procent, stelt Henk van Hamersveld, eigenaar van eierpakstation Eicom. Zij leveren jaarlijks rond Pasen een half miljoen tot een miljoen gekleurde eieren voor de Nederlandse markt.
Het aantal is heel afhankelijk van of Pasen vroeg of laat valt. Als het beter weer is, is het verstoppen en zoeken van eieren populairder.
,,In Duitsland en Oostenrijk worden het hele jaar door gekleurde eieren verkocht, in Nederland kijken we er toch een beetje vreemd tegenaan'', zegt Van Hamersveld. Met Pasen is de Nederlandse consument er wel voor te porren.
,,Deze en volgende week zijn voor ons de drukste weken.'' De gekleurde eieren gaan vooral naar de horeca, de laatste jaren in toenemende mate ook naar consumenten. ,,Maar mensen vinden het leuk om zelf eieren te kleuren en dat is het natuurlijk ook.''
De gekleurde eieren die Eicom levert blijven wel zeven weken goed. Ze worden eerst hard gekookt dan gespoten, zo'n 10.000 eieren per uur, en vervolgens voorzien van een laklaag. ,,En dan zijn ze nog lekker ook.'' Een voorgekleurd ei is ongeveer 75 procent duurder dan een 'kaal' exemplaar.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor