Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Het bel-me-niet-register voor ongewenste telefoontjes

27-05-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
130 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Iedereen kent die vervelende telefoontje wel van telemarketeers die u een nieuw product of abonnement willen verkopen. Telefoontjes waar u vaak niet op zit te wachten of juist vaak op ongelegen momenten komen. Als u niet gebeld wilt worden door verkopers van nog goedkopere energie, veelbelovende abonnementen voor bijvoorbeeld telefoon en tijdschriften, kunt u terecht bij stichting Infofilter.
Aanmelden bij infofilter
Als u zich aanmeldt bij www.infofilter.nl , dan kunt u zich laten registreren tegen ongevraagde reclame, dus post en telefoontjes. De bij deze stichting aangesloten bedrijven zijn verplicht om dit register te raadplegen voordat zij mensen benaderen. De telemarketingbranche heeft deze zelfregulering ingesteld.
Infofilter in Kassa
Op 11 maart 2006 werd in Kassa al aandacht besteed aan de Infofilter. Zie hier voor deze aflevering
Dick Bakker van de WGCC - de Werkgeversvereniging Callcenters - vertelde in deze uitzending dat de zelfregulering prima werkt.
Het bel-me-niet-register
Frank Heemskerk is staatssecretaris van Economische Zaken en hij vertelt in Kassa dat er een wetsvoorstel bij de Eerst Kamer ligt waarin wordt voorzien in een wettelijk bel-me-niet-register . Onderzoek van het ministerie van EZ (verricht door SEO Economisch Onderzoek) heeft namelijk uitgewezen dat deze zelfregulering onvoldoende werkt. Telemarketingbedrijven zijn namelijk niet verplicht zich aan te sluiten bij het Infofilter, zodat mensen – ondanks aanmelding bij het Infofilter - niet gevrijwaard zijn van ongevraagde telefoontjes.
Telefonische spam
9 Op de 10 consumenten ervaren deze telefonische spam – volgens datzelfde onderzoek - als storend. En dat heeft vooral te maken met inbreuk op de privacy (tijdstip waarop wordt gebeld) en producten waar de consument helemaal geen behoefte aan heeft. Meer dan de helft van de consumenten geeft in dat onderzoek ook aan dat ze dit storend genoeg vinden om zich voor de telemarketingactiviteiten te willen afmelden.
Met dat wetsvoorstel wordt een einde gemaakt aan de vrijblijvendheid. Bedrijven zijn dan namelijk verplicht dit register te raadplegen, alvorens mensen worden gebeld. Als mensen toch gebeld worden kunnen zij dat melden bij Consuwijzer . De OPTA, toezichthouder van telecomsector, kan deze klachten nader onderzoeken en overgaan tot het opleggen van boetes tot € 450.000 bij overtreding van de wet.
Wanneer het wettelijk bel-me-niet-register in werking treedt is nog niet duidelijk omdat het nog in de Eerste Kamer behandeld moet worden.
Volgens Dian van Leeuwen - secretaris van de WGCC , de Werkgeversvereniging Callcenters - werkt het Infofilter wel degelijk. Zij stelt dat het overgrote deel van de bedrijven zich onderwerpen aan de zelfregulering. Van Leeuwen geeft ook aan dat de WGCC op allerlei andere manieren continu bezig is om de telemarketingactiviteiten te verbeteren.
Consumentenlijn telemarketing voor klachten
Zo heeft de branche o.a. een consumentenlijn telemarketing (zie  www.telemarketinglijn.nl ) ingesteld waar mensen terecht kunnen met klachten over telemarketing. Tevens brengt zij naar voren dat telemarketing in de huidige tijd een onmisbaar instrument is. Zo is het o.a. het geëigende middel om ervoor te zorgen dat liberalisering van allerlei markten – bijvoorbeeld de energiemarkt - ook werkelijk slaagt. Nieuwe bedrijven kunnen namelijk met behulp van telemarketing een marktaandeel verwerven, zodat concurrentie ontstaat en dat betekent weer lagere prijzen voor de consument.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor