Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Herkomst krantennieuws vaak onduidelijk'

21-01-2009
leestijd 2 minuten
141089.jpg
Krantenredacties zijn niet scheutig met het doen van bronvermelding als een bericht niet van eigen verslaggevers is. Daardoor is het voor lezers vaak niet duidelijk of een krantenbericht afkomstig is van een persbureau, een onderzoeksinstituut of uit eigen nieuwsgaring.
Dat blijkt uit onderzoek van communicatiewetenschappers van de Radboud Universiteit Nijmegen. De studie werd woensdag gepresenteerd.
De deskundigen concluderen dat ,,een aanzienlijk deel van de binnenlandberichtgeving in Nederlandse kranten geheel of gedeeltelijk afkomstig is uit informatie van persbureaus, andere media of pr-diensten van overheden, bedrijven en instellingen''. Van alle onderzochte binnenlandberichten in vier kranten (AD, NRC Handelsblad, de Volkskrant en De Gelderlander) bestaat een derde (32 procent) aanwijsbaar uit persbureaukopij of zijn de berichten te herleiden naar andere bronnen.
Volgens de onderzoekers wordt in 40 procent van de artikelen de bron niet genoemd. ,,In de mate van anonimiteit van berichten zijn de verschillen tussen de onderzochte kranten groot: NRC Handelsblad telt het laagste percentage berichten waarvan de herkomst of producent onbekend is (5 procent), de Gelderlander het hoogste (77 procent). De Volkskrant en het AD zitten daar met 19 en 42 procent tussenin'', schrijven de wetenschappers.
De onderzoekers maken een vergelijking met Engels onderzoek. ,,In Britse kranten steunt 30 procent van het nieuws rechtstreeks op pr-materiaal'', melden ze. ,,In Nederland is dat slechts 2 procent. Het werkelijke aandeel is echter hoger doordat dagbladredacties gebruikmaken van persbureauberichten waarin pr-materiaal is verwerkt.''
In eigen nieuwsgaring leggen dagbladredacties het accent op het verschaffen van context. Relatief weinig aandacht krijgt het analyseren en kritisch evalueren van nieuwsgebeurtenissen en ontwikkeling. ,,Redacties blijken in hoge mate agenda- en persbureauvolgend.''
Het onderzoek had in het najaar van vorig jaar plaats, gedurende twee weken. Toen selecteerden de onderzoekers 132 binnenlandartikelen verdeeld over veertien nieuwsonderwerpen.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor