HEMA: klanten blijven HEMA trouw
12-04-2011
• leestijd 2 minuten
Winkelketen HEMA heeft het afgelopen jaar de omzet licht weten te verhogen en ook het marktaandeel nam in vrijwel alle categorieën toe. Het bedrijf maakte dinsdag bekend dat de omzet met 3 procent is gegroeid tot 1,11 miljard euro en dat het operationeel resultaat met 11 procent is toegenomen tot 158 miljoen euro. ,,Klanten blijven HEMA trouw'', aldus topman Ronald van Zetten. Onder de streep boekte Hema een verlies, onder meer door een naheffing van de vennootschapsbelasting.
Het marktaandeel van HEMA in de categorieën 'mode' en 'food' nam verder toe, meldde het concern zonder verdere duiding. In de categorie hardware, zoals borden, pannen en beddengoed, lag de omzetgroei ,,in lijn met de marktontwikkelingen'', aldus HEMA. De winkelketen wist de winstmarge ten opzichte van 2009 met 1 procentpunt te verhogen tot 14 procent.
HEMA als exportproduct
HEMA opende afgelopen jaar 51 nieuwe winkels, waarvan 36 in Nederland, tien in België, drie in Frankrijk, één in Duitsland en één in Luxemburg. ,,Een Nederlands merk als HEMA is een succesvol exportproduct geworden'', aldus Van Zetten. Onder de streep bleef HEMA zitten met een verlies van 18,3 miljoen euro. In 2009 was er sprake van een verlies van 18,7 miljoen. Beide jaren drukten de financieringslasten zwaar op het resultaat. De lasten namen in 2010 wel af tot 107,2 miljoen euro, van 114,8 miljoen in 2009.
In 2010 werd het resultaat flink gedrukt door bijna 22 miljoen euro aan vennootschapsbelasting die HEMA moest betalen. In 2010 zijn de aanslagen over de periode 2007 tot en met 2009 definitief vastgesteld, aldus het concern. Als gevolg hiervan is de rente op de aandeelhouderslening niet volledig aftrekbaar.
HEMA werd in 2007 aangekocht door investeerder Lion Capital. Vorig jaar voerde de eigenaar volgens bronnen gesprekken met mogelijke overnamepartijen, maar alle kandidaten trokken zich terug. Inmiddels zou Lion Capital, aldus geruchten, een nieuwe gespreksronde zijn begonnen met investeringspartijen over de verkoop van de warenhuisketen.
ANP