Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Helpdeskfraude: banken rapporteren 5,3 miljoen euro schade in 2 jaar

17-02-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
geld internet besparen euro 930 520
ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank hebben in 2018 en 2019 voor bijna 5,3 miljoen euro aan meldingen van helpdeskfraude ontvangen, blijkt uit cijfers die het Openbaar Ministerie (OM) deelde met NU.nl. De vier banken rapporteren de bevestigde slachtoffergevallen vanaf maart 2018 aan het OM.

Wat is helpdeskfraude?

Helpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij iemand zich voordoet als een helpdeskmedewerker van een bedrijf. De oplichter probeert het slachtoffer telefonisch te overtuigen om de zogenaamde helpdeskmedewerker op afstand toegang te geven tot de computer, waarna geld wordt gestolen.
In 2018 werden volgens de vier banken zeker 1732 mensen slachtoffer van helpdeskfraude. Het totale schadebedrag kwam dat jaar uit op bijna 2,4 miljoen euro. In 2019 nam het aantal slachtoffers toe tot 3099. Zij werden bij elkaar voor zo'n 2,9 miljoen euro opgelicht.
Fraude bestaat er in vele vormen en maten, zoals we ook in ons dossier phishingmails laten zien. Hieronder lees je hoe je nepmails herkent.
Bron: NU.nl
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!