Helpdeskfraude: banken rapporteren 5,3 miljoen euro schade in 2 jaar
17-02-2020
• leestijd 1 minuten
ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank hebben in 2018 en 2019 voor bijna 5,3 miljoen euro aan meldingen van helpdeskfraude ontvangen, blijkt uit cijfers die het Openbaar Ministerie (OM) deelde met NU.nl. De vier banken rapporteren de bevestigde slachtoffergevallen vanaf maart 2018 aan het OM.
Wat is helpdeskfraude?
Helpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij iemand zich voordoet als een helpdeskmedewerker van een bedrijf. De oplichter probeert het slachtoffer telefonisch te overtuigen om de zogenaamde helpdeskmedewerker op afstand toegang te geven tot de computer, waarna geld wordt gestolen.
In 2018 werden volgens de vier banken zeker 1732 mensen slachtoffer van helpdeskfraude. Het totale schadebedrag kwam dat jaar uit op bijna 2,4 miljoen euro. In 2019 nam het aantal slachtoffers toe tot 3099. Zij werden bij elkaar voor zo'n 2,9 miljoen euro opgelicht.
Bron: NU.nl