Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Heeft de prijzenoorlog gevolgen voor jouw portemonnee?
28-09-2013
•
leestijd 4 minuten
•
247 keer bekeken
•
Wat is de invloed van de prijzenoorlog tussen de supermarkten op de boodschappentas van Kassa? Wij deden deze week opnieuw de boodschappen. Drie winkels zijn goedkoper geworden sinds mei, maar ook zijn er drie duurder. Prijst u zich niet rijk, want de prijs voor onze gevulde tas is bij Albert Heijn, die de prijzenoorlog aanstichtte, met maar twintig eurocent gedaald.
Prijzenoorlog
In
januari
introduceerden wij de boodschappentas. Daarin zitten 27 basisboodschappen die we kochten bij zes grote supermarkten. In
mei
deden we die boodschappen opnieuw en stelden toen vast dat de prijzen bij alle winkels verhoogd waren. Begin september verklaarde Albert Heijn de prijzenoorlog aan de andere supermarkten. We zijn benieuwd of dit ook werkelijk leidt tot een lagere prijs voor onze boodschappentas.
Prijzen gedaald
Op dinsdag 24 september hebben we wederom boodschappen gedaan. Dit is een overzicht van de verschillen tussen mei en deze week. Rood betekent een stijging van de prijzen, bij groen zijn de prijzen gedaald.
Albert Heijn nog steeds het duurst
Zijn onze boodschappen goedkoper geworden? Bij drie supermarkten wel (Albert Heijn, C1000 en de PLUS), bij drie niet. Allereerst is de Albert Heijn nog wel het duurst, maar onze tas is wel ietsjepietsje goedkoper geworden, namelijk €0,20. Vorige keer kostte die €58,29, nu €58,09. C1000 behoort ook nog steeds tot de duurdere supermarkten, maar ook daar zijn de boodschappen uit onze tas goedkoper geworden, namelijk €1.
Minder goedkoop
In januari en mei waren de boodschappen bij de Aldi en Lidl het goedkoopst. Het zal u niet verbazen dat dat nog steeds het geval is, al 'wint' dit keer de Aldi het van de Lidl. De boodschappentas kost bij de Aldi €43,97, bij de Lidl €44,36. Opvallend is dat zowel de Aldi en Lidl iets duurder zijn geworden, respectievelijk €0,61 en €1,15.
Verschillen kleiner
Het verschil tussen de goedkoopste en duurste supermarkten is een fractie verkleind. Was dat verschil de vorige keer nog €15,08, dit keer is dat €14,12.
Opvallend per supermarkt
De meeste prijsverlagingen zien we bij C1000. Zestien van de 27 producten zijn in prijs verlaagd, van €0,05 (de cola van €0,99 naar €0,94) tot tientallen centen. Verder heeft PLUS tien producten in prijs verlaagd en Albert Heijn negen. Net als de vorige keer blijkt duidelijk dat de Aldi en Lidl over de schouder bij elkaar meekijken. Beiden verlaagden ze de prijs van een tijgerwit van €0,99 naar €0,87, rode kool van €0,65 naar €0,62 en de sinaasappelsap van €1,29 naar €1,19.
Seizoensgebonden
Waren de vorige keer de appels bij alle supermarkten in prijs gestegen, nu zijn die bij praktisch alle supermarkten in prijs verlaagd. Dat zal u niet verbazen, want het is appeltijd!
'Albert Heijn wil wat lawaai schoppen'
Paul Moers is marketingadviseur en kent het supermarktwereldje goed. Hij schreef onlangs het boek 'Dienstbaar zijn is het nieuwe goud'. Hierin beschrijft hij "acht stappen om uw klant te verdienen." Vandaag is ook een
column
van Moers gepubliceerd op MarketingTribune. Volgens Moers zal deze prijzenslag als een nachtkaars uitgaan. "Albert Heijn wil wat lawaai schoppen", aldus Moers, maar de marktpositie van Albert Heijn is heel sterk met een marktaandeel van circa 33%. Wat de prijzen betreft zullen ze het ook nooit winnen van de prijsvechters, omdat Albert Heijn een zogenaamd 'full service supermarkt' is met een uitgebreid assortiment. Dat blijft aantrekkelijk voor de consument. AH heeft circa 30.000 producten in het assortiment en de Aldi en Lidl respectievelijk circa 900 en 1500 producten. Wel is duidelijk dat Lidl met een opmars bezig is. Zo hebben ze flink geïnvesteerd in verse producten zoals brood en groente en fruit.
Over de vergelijking
- De boodschappen deden we op dinsdag 24 september. Prijswijzigingen na die datum hebben we niet meegenomen. Let op: het is altijd een momentopname.
- De prijzen die we als uitgangspunt nemen zijn de normale prijzen en niet eventuele aanbiedingsprijzen.
- Voor de vergelijking hebben we gekozen voor de standaard huismerken. Bij Aldi en Lidl is dat eenvoudig. Die hebben van de meeste producten één variant. Wat zij verkopen is alleen bij hen verkrijgbaar dus ook te beschouwen als een huismerk. Bij Albert Heijn, C1000, Jumbo en PLUS is keus uit meerdere varianten. Zo verkopen deze supermarkten A-merken, huismerken/private labels, hebben ze soms een luxe lijn (AH Excellent) en worden er C-merken verkocht. Dat zijn de budgetproducten. Albert Heijn heeft AH Euroshopper/Basic, C1000 de C1000 Basis.