Vakantiegangers die een accommodatie hebben geboekt via Booking.com moeten oppassen voor mogelijke phishingaanvallen, bericht BNR. Hackers hebben de inloggegevens van hotels die geregistreerd staan op de website buit gemaakt en berichten toekomstige gasten uit hun naam.
Een aantal hotels die hun accommodatie aanbieden via het Amsterdamse boekingsplatform zijn slachtoffer geworden van een 'zeer geloofwaardige en verfijnde' phishingaanval. Het bedrijf heeft dit gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
De hackers nemen het Booking.com account over van het hotel door ze te verleiden op een link met malware te klikken. In het Booking.com account van de hotels kunnen ze precies zien wie en wanneer een kamer geboekt heeft. Via de website nemen ze contact op met de toekomstige gasten en zeggen ze dat de initiële betaling niet goed is doorgekomen en dat ze nogmaals moeten betalen. Als er niet opnieuw betaald wordt, wordt de reservering geannuleerd. Omdat de mailtjes worden verstuurd uit naam van het hotel en de hackers de vakantiedata van hun slachtoffers kennen, trappen relatief veel vakantiegangers in de val.
Het is op dit moment niet duidelijk hoeveel hotels of hoeveel gasten slachtoffer zijn geworden van de hackers. Booking.com wil geen exacte cijfers delen. Volgens Booking.com gaat het 'maar om een klein deel van een procent' van de 28 miljoen accommodaties die op het platform geregistreerd staan, vertellen ze aan BNR.
Booking.com benadrukt dat er niet in hun eigen systemen is ingebroken, alleen de inloggegevens van hotels is buitgemaakt. Booking.com laat via een woordvoerder desgevraagd weten dat hotelgasten die slachtoffer zijn geworden contact kunnen opnemen met de klantenservice en dat het bedrijf hen dan helpt hun geld terug te krijgen.
Bron: BNR
Vandaag voor de 2e keer een zogenaamd bericht van mijn geboekte hotel gekregen dat mijn creditcard niet klopt. Het mailtje krijg ik via mijn hotmail en via de booking site. Het bleek nep, en dat gaf men telefonisch toe bij de klantenservice. Booking weet ervan en biedt ook per mail excuses aan. Maar die mail ziet er ook raar uit met taalfouten. Ik vertrouw ze niet meer. Tevens is mijn creditcard, die ik bijna nooit gebruik, alleen bij booking.com, gehackt na het boeken van een hotel in België. Er zijn verschillende tickets besteld in Italië en Ierland. Booking doet of hun neus bloedt. Zeer irritant. Het is de 3e keer in al die jaren dat ik een hotel via hun boek, dat er mijn creditcard gehackt is meteen na een boeking bij hun. Wel een goede reactie van ING die alles vergoedt!
Ook bij mij is geprobeerd om misbruik te maken van mijn creditcardgegevens na boeking van een hotel via booking.com. Het zag er allemaal heel betrouwbaar uit. Precies in de stijl van booking.com. Ik trapte er in maar gelukkig is er geen geld afgeschreven. De volgende dag werd ik via het hotel geïnformeerd dat zij slachtoffer van een hack waren geworden. Het meest stuitend vind ik dat booking.com op geen enkele manier thuis geeft in zo’n situatie. Niet bereikbaar via klantenservice in de app, chats worden steeds afgebroken, via de mail hoor je dat het bericht is doorgestuurd etc etc. Voor zo’n bedrijf en in deze tijd: echt waardeloos!
Ik ben slachtoffer van de hack. Ik heb dit gemeld, maar hoor niets van Booking.com. Ik heb een bedrag van € 3.700 over gemaakt voor een hotel in Parijs ten tijde van de Olympische Spelen 2024. ik heb Booking.com gevaagd of de verhuurder te vertrouwen is en een bevestiging per mail ontvangen dat alle verhuurders worden gecontroleerd en het veilig is rechtstreeks te betalen. En nog steeds kan ik dagelijks voorbeelden vinden van "spookerhuurders". Ik heb inmiddels een aantal van dit soort voorbeelden in mijn bezit.
Ook link als hackers je adresgegevens hebben en kunnen zien wanneer je in een hotel verblijft. Waardevolle informatie voor inbrekers.
Ik kijk altijd naar Trivago en Booking en Opodo en dat soort sites. Zoek een hotel uit voor de laagste prijs en mail dan buiten die boeking site om het hotel zelf. Meld dat ik zie dat ik voor 'die prijs' kan boeken en of ik het daarvoor ook krijg wanneer ik direct bij hen zelf boek. Zij hoeven dan geen commissie te betalen en ik krijg toch de beste prijs. Meestal is dat een "Ja, natuurlijk mevrouw".
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!