Hard oordeel over dieselgate
19-12-2016
• leestijd 2 minuten
De Europese Commissie is nalatig geweest door jarenlang geen actie te ondernemen tegen het gebruik van sjoemelsoftware in dieselauto’s terwijl er volop signalen binnenkwamen. En de EU-lidstaten hebben veel te weinig toezicht gehouden op de auto-industrie en de laboratoriumtesten die de werkelijke uitstoot van schadelijke stoffen op de weg verbloemen.
Twijfelachtige software
Die harde conclusies trekt de enquêtecommissie van het Europees Parlement die ‘dieselgate’ het afgelopen jaar onderzocht. Nadat in september vorig jaar duidelijk werd dat diesels van Volkswagen met twijfelachtige software waren uitgerust, bleken veel andere automerken ook trucs uit te halen om op papier te kunnen voldoen aan de milieunormen.
Consumentenbedrog
De onderzoekscommissie probeerde afgelopen jaar te achterhalen wie in Brussel iets kan worden verweten. Na het horen van EU-commissarissen, ministers, toezichthouders, keuringsinstanties en topmannen van automerken is het ,,ontluisterend vast te stellen dat dit grootschalig consumentenbedrog zo lang heeft kunnen doorgaan’’, aldus commissielid en mederapporteur Gerben-Jan Gerbrandy (D66).
Niet verantwoordelijk
Oud-milieucommissaris Janez Potocnik heeft excuses aangeboden. Met informatie die hij doorspeelde aan zijn collega Antonio Tajani (Industrie) zou weinig zijn gedaan. Veel betrokkenen bleken zich niet verantwoordelijk te voelen. Sommigen wezen op gebrek aan bewijs, anderen op de betere uitstoottesten die in aantocht zijn.
'Wanbeleid'
Gerbrandy spreekt van wanbeleid en het negeren van wettelijke verplichtingen door de lidstaten. Hij wil nader onderzoek naar de Europese Commissie, die ,,duidelijk steken heeft laten vallen.’’ Brussel is onlangs overigens procedures begonnen tegen zeven EU-landen die het gerommel met de testen door de vingers zagen en daarmee hun autofabrikanten uit de wind hielden.
Onafhankelijke controle
EU-parlementariër Bas Eickhout, ook lid van de commissie, vindt het essentieel dat een onafhankelijk Europees agentschap autotypes gaat controleren. De lidstaten willen die bevoegdheid vooralsnog echter niet uit handen geven. ANP