Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Handig: 8 vragen over DigiD

15-10-2015
  •  
leestijd 8 minuten
  •  
5286 keer bekeken
  •  
DigiD_06.jpg
’Binnenkort'  verdwijnt  de blauwe envelop van de Belastingdienst en moeten we gebruikmaken van een digitale Berichtenbox. Via de website van de Belastingdienst kan je met jouw DigiD de Berichtenbox aanmaken. Veel mensen weten helaas niet (helemaal) hoe dit moet of hebben geen DigiD. Kassa heeft daarom enkele DigiD-tips en korte handleidingen op een rijtje gezet. 
Ook andere overheidszaken worden steeds vaker via het internet geregeld. Denk daarbij aan het aanvragen van extra zorg of het bekijken van je AOW-pensioen. Hoe controleren organisaties dan dat ze met de juiste persoon te maken hebben? Hiervoor bestaat  DigiD . 

Wat is DigiD?

DigiD staat voor Digitale Identiteit en is een persoonlijke combinatie van een gebruikersnaam en een wachtwoord. Je gebruikt DigiD om je te legitimeren op internet. Zo weten organisaties dat ze ook echt met jou te maken hebben.

Is het verplicht om een DigiD te hebben?

Je bent niet wettelijk verplicht een DigiD te gebruiken. Steeds meer overheidsorganisaties gebruiken echter DigiD voor de toegang tot hun dienstverlening via internet. Zonder DigiD kan je vaak niet van deze digitale dienstverlening gebruikmaken. Informeer bij de betreffende overheidsorganisatie of je op andere manieren je zaken kunt regelen.

Wat kan ik met een DigiD?

• Toeslagen regelen
De meeste mensen kennen DigiD als manier om toeslagen aan te vragen. Ook bij het wijzigen van een toeslag is DigiD nodig. Zo kan je op de website van de Belastingdienst inloggen met DigiD en een overzicht raadplegen van je toeslagen. 
• Pensioen bekijken en aanvragen
Wanneer je pensioen nog niet is ingegaan, kan je op Mijnpensioenoverzicht.nl nagaan hoeveel pensioen je hebt opgebouwd. Je kan inloggen met je DigiD en ziet dan welke bedragen je mag verwachten, zowel bij de Sociale Verzekeringsbank die de AOW uitkeert, als bij de verzekeraars en pensioenfondsen waar je pensioen hebt opgebouwd. 
• Zorgdeclaraties indienen
Via de websites van grote zorgverzekeraars kan je zorgnota’s declareren. Het voordeel hiervan is de snellere verwerking.
• Belastingaangifte doen
Sinds 2007 kan je elektronisch aangifte doen voor de inkomstenbelasting. In principe heb je hier altijd een DigiD voor nodig.
• Je medisch dossier inzien
Afspraken maken bij ziekenhuizen gaat steeds vaker online. Sommige ziekenhuizen bieden bijvoorbeeld ook vragenlijsten en folders aan ter voorbereiding op het bezoek aan het ziekenhuis. Bij bepaalde ziekenhuizen kunnen patiënten via internet hun medisch dossier inzien. 
• Aangifte doen bij de politie
Bij vernieling (zonder bekende dader), internetoplichting of andere verdachte praktijken is het goed om aangifte te doen bij politie. Dat kan tegenwoordig ook online. In principe heb je hier alleen je Burgerservicenummer (BSN) voor nodig, maar wanneer je inlogt met je DigiD kan je later je aangifte wijzigen of aanvullen.
•Aanmelden als donor
Via een online formulier op www.donorregister.nl kan je donor worden. Daarnaast kan je op elk gewenst moment je registratie inzien en wijzigen.
• Zaken regelen met de gemeente
Heb je een nieuw paspoort nodig, wil je een parkeervergunning aanvragen of wil je een verhuizing doorgeven? Dat kan vaak allemaal online. Op de website van je gemeente kan je inloggen met DigiD. Let op: Niet alle gemeenten bieden dezelfde mogelijkheden aan.
• Medische gegevens koppelen
Het is voor een onbekende arts of apotheker belangrijk dat hij je medische gegevens kan inzien. Ziekenhuizen, apotheken en huisartsen maken daarvoor gebruik van het Landelijk Schakelpunt (LSP), een netwerk waar je eigen huisarts en apotheek je medische gegevens kan doorgeven aan andere zorgverleners.   Om je medische gegevens te kunnen koppelen aan het LSP, moet je eerst toestemming geven via de website Ikgeeftoestemming.nl. Inloggen gaat met DigiD.
• Subsidie aanvragen
Subsidie aanvragen bij de gemeente of bij het Rijk verloopt vaak online via DigiD. Denk hierbij aan subsidie voor zonnepanelen, woningisolatie, gevelreiniging of woningverbetering.
• En nog veel meer…
Een volledige lijst van alle aangesloten organisaties vind je op de website van DigiD.

Hoe maak ik een DigiD aan?

1. Ga naar de website www.digid.nl.
2. Klik links op de oranje knop Aanvragen.
3. In het venster dat opent vul je in het veld onder 'Burgerservicenummer' je Burgerservicenummer in. Dit nummer vind je bijvoorbeeld op je paspoort en op je zorgpas.
4. Selecteer het veld onder 'Geboortedatum' en vul je geboortedatum in.
5. Selecteer het veld onder 'Postcode' en vul je postcode in.
6. Selecteer het veld onder 'Huisnummer' en vul je huisnummer in.
7. Heeft je huisnummer een toevoeging, selecteer dan het veld onder 'en toevoeging' en vul de toevoeging in.
8. Klik op Volgende.
9. Je kan kiezen of je een DigiD met een wachtwoord en een SMS-code wilt of alleen een wachtwoord. Heb je een mobiele telefoon, dan is het aan te raden om de eerste optie te kiezen. Selecteer 'Ja, ik wil gebruikmaken van een extra controle via sms'. Heb je geen mobiele telefoon, selecteer dan 'Nee, ik wil geen gebruik maken van een extra controle via sms'.
10. Klik op Volgende.
11. Kies een gebruikersnaam en typ deze in het veld onder 'Gebruikersnaam'.
12. Kies een sterk wachtwoord en typ dit in het veld onder 'Wachtwoord'.
13. Selecteer het veld onder 'Herhaal wachtwoord' en vul nogmaals het wachtwoord in.
14. Scrol indien nodig naar beneden.
15. Zet een vinkje bij 'Als ik mijn wachtwoord ooit vergeet, wil ik deze per e-mail en sms kunnen herstellen'.
16. Heb je gekozen voor extra sms-controle, selecteer dan het veld onder 'Mobiel nummer' en vul het nummer van je mobiele telefoon in. Ben je blind of slechtziend, dan kan je een vinkje zetten bij 'Ik wil gesproken sms-berichten ontvangen (voor blinden en slechtzienden).'
17. Selecteer het veld onder 'E-mailadres' en vul je e-mailadres in.
18. Zet een vinkje bij 'Ik accepteer de gebruiksvoorwaarden [opent in nieuw venster: .'
19. Klik op Volgende.
20. Als je een mobiel nummer hebt opgegeven, dan ontvang je nu een sms-code.
21. Typ de code in het veld onder 'Vul de code in die u op uw telefoon heeft ontvangen'.
22. Klik op Volgende.
23. Er is (ook) een code gestuurd naar uw e-mailadres. Open de e-mail en kopieer de code.
24. Vul de code in het veld onder 'Vul de code in die u via e-mail heeft ontvangen.' in.
25. Klik op Volgende.
26. De aanvraag is nu afgerond. Je ontvangt binnen vijf werkdagen een activeringscode via de post. Met deze code kan je jouw DigiD activeren.
De blauwe envelop van de Belastingdienst verdwijnt. Hoe maak ik een digitale Berichtenbox aan?
Vanaf 1 november stuurt de Belastingdienst steeds meer post naar je digitale Berichtenbox. Daarom raadt de Belastingdienst iedereen aan een digitale Berichtenbox te activeren.
Ga naar de website van de Belastingdienst .
Klik op de oranje 'Activeer uw account'-knop.
Klik rechts op de blauwe 'Activeren''-knop.
Log in met je DigiD gebruikersnaam en wachtwoord. 
Er komt een blauw blokje tevoorschijn waar je kan zien welke organisaties zijn aangesloten op je persoonlijke Berichtenbox. Ga je hier mee akkoord, vink dan ondereen 'Ik heb dit bericht gelezen en ga akkoord' aan.
Klik op 'Ga naar MijnOverheid'.
Je digitale Berichtenbox is nu aangemaakt.

Hoe houd ik mijn DigiD veilig?

Wanneer je inlogt met je DigiD, stuurt DigiD alleen je burgerservicenummer door aan de website waar je inlogt. Omdat je inlogt op de inlogpagina van DigiD blijven je gebruikersnaam en wachtwoord alleen bij DigiD. Alleen organisaties die gerechtigd zijn het Burgerservicenummer (BSN) te gebruiken mogen van DigiD gebruikmaken. DigiD houdt zich aan de Wet bescherming persoonsgegevens. De door jou verstrekte informatie wordt niet aan andere organisaties verstrekt zonder wettelijke toestemming of zonder dat er sprake is van toestemming van jou zelf. DigiD doet er alles aan om het gebruik van DigiD veilig te houden, maar je kan hier ook zelf aan meehelpen:
• Kies een moeilijk te raden wachtwoord
Kies een wachtwoord dat anders is dan uw gebruikersnaam. Volgens DigiD-eisen moet je wachtwoord minimaal bestaan uit: 1 kleine letter, 1 hoofdletter, 1 cijfer, 1 leesteken en in totaal 8 karakters. Probeer ook persoonlijke informatie, zoals achternamen, geboortejaar of Burgerservicenummer niet in je wachtwoord te verwerken.
• Hou je DigiD privé
Geef je DigiD nooit aan iemand anders. Ook niet als deze persoon of organisatie je helpt; toets dan zelf je DigiD in. Gebruik ook altijd de ‘uitloggen’-knop wanneer je klaar bent: zo log je direct uit.
• Controleer bij het inloggen de website van DigiD
Het kan zijn dat oplichters je naar een nep-website van DigiD lokken. Mocht je daar inloggen, dan hebben de oplichters zo toegang tot je gegevens. Je kan als volgt controleren of de pagina ook de echte inlogpagina van DigiD is:
- De internetbrowser geeft een hangslotje weer voor het adres van de inlogpagina.
- De inlogpagina begint met ‘https’, en niet met ‘http’. De ‘s’ staat namelijk voor ‘secure’.
Komt de website verdacht over? Neem in dat geval contact op met DigiD. 
• Herken valse e-mails
Regelmatig worden er phishingmails verstuurd. Dat zijn valse e-mails. Vaak wordt er gevraagd om op een link te klikken en persoonlijke gegevens door te geven. Trap hier niet in! Zie het phishing-dossier op de Kassa-website met voorbeelden en tips om hier niet in te trappen. 
• Hou je computer gezond
Hou je besturingssysteem en internetbrowser up to date. De Nederlandse overheid adviseert om te stoppen met het gebruik van Windows XP. Maak daarnaast gebruik van een antivirusprogramma en scan regelmatig je computer of laptop op virussen en spyware.
• Herken en meld misbruik
Wanneer je onverwachts een brief met een activeringscode voor een nieuwe DigiD ontvangt, kan je er van uitgaan iemand zich voordoet als jou en gebruikmaakt van jouw persoonlijke DigiD. Dat is misbruik. Als je misbruik vermoedt, kan je dat melden bij meerdere instanties:
-   Het Centraal meldpunt identiteitsfraude : het CMI geeft ondersteuning en advies als u slachtoffer bent van identiteitsfraude.
-   De politie
- Meldpunt Slachtoffers Fraude van de Belastingdienst, BelastingTelefoon: 08000543, loket.fraudeslachtoffers@belastingdienst.nl.

Mag iemand anders mijn account beheren?

Je kan iemand anders zaken met de overheid voor je laten regelen zonder dat je jouw DigiD afgeeft. Dat kan door die persoon te machtigen via DigiD Machtigen. Daarvoor geef je bijvoorbeeld je belastingadviseur of een familielid een machtiging. We noemen deze persoon dan 'de gemachtigde'.   Vraag een machtiging aan op machtigen.digid.nl. Je hebt daarvoor een DigiD nodig.

Hoe voeg ik een sms-controle toe?

Met DigiD inloggen doe je met een gebruikersnaam en wachtwoord, maar je kan daar ook een extra controle bij toevoegen: controle via sms. Wanneer je over een mobiele telefoon beschikt, kan je een extra controlestap via sms aanvragen. Je logt dan in met je gebruikersnaam en wachtwoord, maar moet daarna wel een code invoeren die je via sms ontvangt.  De extra controle kan je aanvragen via Mijn DigiD:
1. Ga naar de website van DigiD
2. Log in met je DigiD
3. Kies voor ‘Extra sms-controle aanvragen’
4. Voer je mobiele nummer
5. Je ontvangt een sms met bevestigingscode, die moet je bij DigiD invullen om de aanvraag te bevestigen
6. Je ontvangt dan een brief met een activeringscode en na het activeren kan je inloggen met de nieuwe sms-controle. 
Bron: DigiD / Seniorenweb / Kassa
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!