Haarscheurtjes in iPhone
28-03-2009
• leestijd 3 minuten
De iPhone is dé telefoon van dit moment. Je kunt ermee internetten, mailen, muziekjes luisteren en bellen natuurlijk. En de échte fans vinden hem vooral héél mooi. Extra pijnlijk dus als er ineens scheurtjes in je iPhone verschijnen….
Het overkomt Annemie Kouwenhoven. Sinds augustus is Annemie de trotse bezitter van een iPhone 3G. Begin december komt ze erachter dat er een haarscheurtje in de achterkant van de iPhone zit. Ze is verbaasd, want ze heeft de telefoon altijd keurig gebruikt en nooit laten vallen. Ze gaat met de iPhone terug naar de T-Mobile. Een week later krijgt Annemie bericht dat haar telefoon klaar is. Wat blijkt: de telefoon is ongerepareerd retour gekomen, omdat het scheurtje niet onder de garantie valt.
Annemie is niet de enige; op diverse internetfora wemelt het van de klachten over scheurtjes in de iPhone. Ook bij Kassa komen tientallen klachten over de telefoon binnen. Wat blijkt is dat voelbare scheurtjes niet vervangen worden en niet-voelbare wel. Ook scheurtjes op bepaalde plekken in de telefoon komen niet in aanmerking voor vervanging. Al blijkt T-Mobile in sommige gevallen wel weer over te gaan tot vervanging: nogal willekeurig dus.
T-Mobile laat in een reactie weten dat het maar om een beperkt aantal klachten over scheurtjes in de achterkant van de iPhone gaat. Het bedrijf meldt dat consumenten zich kunnen melden bij één van de T-Mobile winkels of de klantenservice. T-Mobile analyseert de klachten aan de hand van criteria die Apple als fabrikant heeft opgesteld en hanteert. Indien deze beoordeling uitwijst dat het gaat om een situatie die Apple niet herkent als een defect, ziet T-Mobile geen verplichting om standaard over te gaan tot kostenloze reparatie of vervanging van het toestel. Wordt de klacht wel herkend dan volgt kosteloze reparatie of vervanging.
Volgens Jeanine Janssen van Stichting De Ombudsman heb je als consument te maken met de winkel. Je hebt bij T-Mobile je abonnement met iPhone aangeschaft. Dat betekent dat als er iets mis is met de telefoon je moet zijn bij T-Mobile. Daarbij moet T-Mobile zich houden aan de Nederlandse wetgeving en door te handelen naar de voorwaarden van Apple gebeurt dit niet.
De beperkte garantie van Apple komt niet overeen met de regelgeving die in Nederland van toepassing is op garantie. Zo heeft Apple beperkingen opgenomen voor welke telefoons wel of niet in aanmerking komen voor vervanging of kosteloze reparatie. Als er sprake is van een ondeugdelijk product zou T-Mobile over moeten gaan tot vervanging of kosteloze reparatie, aldus Jeanine Janssen.
De Consumentenautoriteit bevestigt dit ook: De verkoper, T-Mobile, is verplicht een deugdelijk product te leveren. Als de iPhone ondeugdelijk blijkt te zijn, moet de verkoper zorgen voor kostenloze reparatie of vervanging. De verkoper, T-Mobile kan dus niet onder haar wettelijke verplichting uitkomen door te verwijzen naar de algemene voorwaarden van de fabrikant, Apple.
Annemie Kouwenhoven kan op dit moment met haar klacht niet verder. De Geschillencommissie Telecom doet geen uitspraken in dit soort kwesties en T-Mobile is niet aangesloten bij de branchevereniging Uneto. Haar enige optie is de weg naar de rechter, aldus Stichting De Ombudsman en de Consumentenautoriteit.
T-Mobile geeft aan bereid te zijn om de klachten die Kassa heeft ontvangen nader te onderzoeken. Iedereen met scheurtjes in zijn iPhone kan mailen naar
Kassa
. Dan zorgen wij ervoor dat de klachten terechtkomen bij T-Mobile.
Consumenten die problemen hebben met garantie kunnen hun klacht ook melden bij
Consuwijzer
. Deze meldingen spelen voor de Consumentenautoriteit een belangrijke rol bij de handhaving. Garantie staat ook voor 2009 op de agenda van de Consumentenautoriteit.