Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Haal je geld op bij Aegon!

06-09-2014
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
1501 keer bekeken
  •  
195x90_aegon_01.png
Wie in de jaren negentig een beleggingsverzekering afsloot bij Aegon (zoals bijvoorbeeld Koersplan, Mixplan of Bonusplan) kocht vaak een woekerpolis. Dat betekent dat door verborgen kosten en tegenvallende rendementen de eindwaarde véél lager uitvalt dan werd voorgerekend. Aegon gaat deze klanten financieel compenseren voor de geleden schade. Uitspraak
In juni 2013 deed de Hoge Raad uitspraak in de rechtszaak van Stichting Koersplandewegkwijt: Aegon berekende een te hoge premie voor de overlijdensrisicoverzekering in de polissen. Dat geld moet terugbetaald worden aan de 30.000 mensen die zich aansloten bij de stichting. Kapé Breukelaar en Godfried Sippel van Stichting KoersplanDeWegKwijt strijden al sinds 2004 voor een herziening van de berekende kosten van Aegon. Na de uitspraak lieten ze het er niet bij zitten: àlle gedupeerden van Aegonpolissen moeten een compensatie krijgen, niet alleen de mensen die zijn aangesloten bij de stichting. Deze zomer kwamen zij tot overeenstemming met Aegon. Honderdduizenden gedupeerden met een Koersplan hebben recht op financiële compensatie.
Aanmelden  
Klanten van Aegon kregen de afgelopen jaren al verschillende malen een compensatie voor hun polis. Zo sloot Aegon in 2000 een akkoord met Stichting Spaardersbelangen over de rendementsuitkering en de afkoopwaarde. In 2006 bepaalde Financiële Ombudsman Wabeke dat de premie voor de overlijdensrisicoverzekering niet hoger mocht zijn dan 17% van de inleg. In 2009 kregen stichtingen Verliespolis en Woekerpolisclaim voor elkaar dat de kosten werden gemaximeerd. Toch is er nu nòg een compensatie. Al die compensaties bij elkaar zorgen bij Koersplan voor een verbetering van de eindwaarde van gemiddeld 7%. Klanten met een lopende polis worden altijd automatisch gecompenseerd. Mensen van wie de polis inmiddels is beëindigd, moeten zichzelf aanmelden . De regeling gaat Aegon ongeveer €200 miljoen kosten àls alle gedupeerden zich melden.
Pijnsysteem
Monique van Dam bijvoorbeeld, spaarde vanaf 1992 maandelijks 50 gulden per maand. In 2012 kreeg ze een kapitaal van €6600. Zij kreeg eerder al compensaties van in totaal €437. Door de nieuwe regeling heeft ze recht op nog €128 extra. Monique van Dam zou zich nooit hebben gemeld bij Aegon als Kassa niet tussenbeide was gekomen. "Ik wist helemaal niet dat ik een woekerpolis had en dat wilde ik misschien ook wel niet weten. Ik sloot me er voor af, vond het ingewikkeld en vervelend." Dat is niet zo vreemd, vertelt hoogleraar neuropsychologie Margriet Sitskoorn in de uitzending. "Ook bij sociale pijn word je pijnsysteem geprikkeld: dat je geld verloren hebt voelt hetzelfde als wanneer je een klap krijgt. Mensen willen daar niet een herinnerd worden dus ze voelen stress als er een brief op dem at valt en steken hun kop in het zand." Volgens Sitskoorn is het voor woekerpolisgedupeerden moeilijk om zélf actie te ondernemen: ze schamen zich en willen niet terug naar degene die ze een woekerpolis aansmeerde. "Het is een hele menselijke reactie om er niet meteen vol achteraan te gaan als je bedot wordt. De uitkomst is onzeker, het is heel normaal om daar niet meteen op te reageren." Voortwoekeren
Alle grote verzekeraars verkochten in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw woekerpolissen: beleggingsverzekeringen die niet genoeg opbrachten. Er werden in totaal circa zeven miljoen van zulke polissen verkocht. Ondertussen lopen er meerdere rechtszaken over verschillende woekerpolissen, bijvoorbeeld tegen Nationale Nederlanden door Vereniging Woekerpolis.nl. De Consumentenbond heeft een uitgebreid overzicht  van de verschillende stichtingen en belangenorganisaties die het opnemen voor woekerpolisklanten.
Geheime deals
De Consumentenbond onthulde deze week bovendien dat verzekeraars
woekerpolishouders de mond willen snoeren. Gedupeerden die individueel de strijd aangaan met hun verzekeraar krijgen regelmatig veel hogere schadevergoedingen dan de standaardcompensatie. Dat gebeurt echter alleen op voorwaarde dat ze hun mond erover houden. De Consumentenbond wil hier meer over weten en roept consumenten op om het te melden als zij een geheime schikking hebben getroffen met hun verzekeraar. Woekerpolischeck
Ondertussen lopen 3,3 miljoen woekerpolissen nog steeds door. Die mensen moeten in actie komen, stelt onafhankelijk financieel deskundige Kapé Breukelaar. Doe de woekerpolischeck en laat je informeren over een overstap naar een ander product. Wie nu een woekerpolis heeft, hoort van zijn verzekeraar een gratis adviesgesprek te krijgen voor herstel. Verzekeraars zijn tot 1 januari 2015 verplicht om mensen met een woekerpolis hierover te benaderen. Kassa is benieuwd of kijkers benaderd zijn door hun verzekeraars en hoe dat ging. Je kunt het laten weten op kassa@vara.nl.
Bekijk hier eerdere uitzendingen dit onderwerp. Hieronder staan alle uitzendingen op een rijtje: 21 september 2013, 9 maart 2013, 3 september 2011, 31 oktober 2009, 16 mei 2009, 21 januari 2008, 22 januari 2005, 27 januari 2007
Als je zelf een Koersplan of een andere Aegonwoekerpolis hebt en daar een vraag over wil stellen aan Aegon, dan kan dat in ieder geval nog tot een uur na de uitzending op: 058-2443868
Woekert jouw polis? Doe hier de Woekerpolischeck!
Vereniging Woekerpolis.nl start landelijke Woekertoer
Meld je hier aan voor de Aegon Regeling Spaarbeleg 2014
Dit vonden de kijkers van het Kassa Panel: Heb je een spaarpolis van Aegon zoals Koersplan, Bonusplan of Mixplan?
Ja 12,3% / Nee 87,7% Als de polis is beëindigd: ga je je melden bij Aegon voor extra compensatie?
Ja 15,7% / Nee 4,5% / Niet van toepassing 79,8% Vind je dat Aegon haar voormalige klanten zelf zou moeten benaderen?
Ja 97,8% / Nee 2,2% Heb je een woekerpolis van een andere verzekeraar?
Ja 12,9% / Nee 72,6% / Weet ik niet 14,5% Ben je aangesloten bij een claimorganisatie?
Ja 7,4% / Nee 53,3% / Niet van toepassing 39,3% Heb je je woekerpolis omgezet naar een ander product?
Ja 5,9% / Nee 23,7% / Ik weet niet hoe dat moet 4,9% / Niet van toepassing 65,5% Heeft je verzekeraar je aangeboden om je te helpen met het omzetten van je woekerpolis?
Ja 4% / Nee 29,4% / Niet van toepassing 66,6%
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor