Kassa

Groeiend tekort aan krantenbezorgers: de krant vaker te laat of niet bezorgd

  •  
05-03-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
6572 keer bekeken
  •  

Er is weinig relaxter dan ’s morgens met een kop koffie de krant lezen. Maar die vlieger gaat steeds vaker niet op. Er is een recordaantal klachten over de bezorging van de krant die niet of te laat op de mat valt.

DGP Media, uitgever van onder meer AD, Trouw, De Volkskrant en diverse regionale titels, noteerde afgelopen half jaar maar liefst 1,2 miljoen bezorgklachten. De problemen spelen ook bij het Mediahuis, uitgever van onder meer De Telegraaf. Volgens het Mediahuis worden ruim 4 op de 1000 kranten niet op tijd op bezorgd. Ook via Klachtenkompas van de Consumentenbond, Klacht.nl en de mailbox van Kassa komen steeds meer klachten binnen van boze abonnees.

De problemen hebben te maken met het grote tekort aan bezorgers. DPG Media komt maar liefst 800 bezorgers te kort. Het baantje is steeds minder in trek. Bezorgers klagen bij Kassa dat ze dubbele wijken moeten lopen en veel te weinig betaald krijgen.

Klagen helpt niet

Het gevolg hiervan is, volgens Piet Jorritsma die geabonneerd op vier verschillende kranten, dat de bezorging nog nooit zo slecht is geweest. Hij ontvangt de laatste maanden vaak helemaal geen kranten, zelfs in het weekend niet. Jorritsma begrijpt dat er een tekort is aan bezorgers, maar abonnees zouden hiervan niet de dupe mogen zijn. "Bezorgers die dubbele wijken lopen, zouden een extra toeslag moeten ontvangen. En gedupeerde abonnees moeten gecompenseerd worden voor de periode dat de bezorging niet naar wens verliep", aldus Jorritsma.

Volgens de Consumentenbond hebben ze daar ook recht op. "Als de krant over een langere periode niet wordt bezorgd, moet de uitgever het in rekening gebrachte abonnementsgeld terugbetalen voor de periode dat de bezorging niet voldeed", zegt woordvoerder Gerard Spierenburg van de Consumentenbond.

Maar wanneer Jorritsma de klantenservice probeert te bereiken, frustreert dat alleen maar: "Ik heb herhaaldelijk gebeld, maar het is nog steeds niet structureel opgelost. Mijn krant blijft te laat komen."

Hoe gaat het bij de depot?

Susanne Zaagstra, depothouder van IJmuiden, heeft elke dag te kampen met deze problemen. Ze zit 31 jaar in het vak, en ook haar vader en opa waren krantenbezorgers. Ze vertelt regelmatig hartkloppingen te hebben van de stress. Want ook in haar regio is sprake van flinke onderbezetting: "Door het tekort help ik zelf ook regelmatig mee om kranten te bezorgen", vertelt de overbelaste depothouder.

Ze is van mening dat krantenbezorgers te weinig betaald krijgen en dat er sowieso meer erkenning mag zijn voor deze laatste schakel in het proces. "Wettelijk gezien verdien je €10,61 per uur. Voor een jongere van onder de achttien jaar kan dat interessant zijn, maar daarboven absoluut niet. En je hebt natuurlijk te maken met slecht weer zoals storm, regen en sneeuw. Alles bij elkaar genomen hebben mensen gewoon geen zin meer in dit werk."

Wat vinden de uitgeverijen?

DPG Media en Mediahuis laten in een reactie weten bekend te zijn met de problemen en met man en macht te werken aan een oplossing. Woordvoerder Veerle Maris van DPG Media: "Er wordt nagedacht over het eerder drukken van kranten, zodat bezorgers vroeger op pad kunnen. En er wordt overwogen om bezorgers meer te betalen."

Hoofdredacteur Rennie Rijpma van het AD zal zaterdagavond aanschuiven om verder te praten over de problemen met de bezorging namens DGP Media.  

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (25)

Wijdeveld
Wijdeveld6 apr. 2022 - 12:23

Krantbezorging: een ramp Abonnement op De Stem 6 dagen per en Touw op Zaterdag. Al vanaf 1 april geen Stem meer ontvangen en zaterdag óók géén Trouw. Dit gelt voor meerdere mensen uit mijn omgeving. Klagen helpt niet, voor zover je contact kunt krijgen. Uit frustraties nu abonnement beide kranten opgezegd Gezien deze situatie al langer duurt en alleen maar erger wordt. Abonnementsgeld geblokkeerd en we wachten wel af of er een reactie komt. Ik denk dat DPG teveel macht heeft gekregen in dit land en bezorgers niet goed wil betalen.

PBRO
PBRO21 mrt. 2022 - 8:57

Ik ben al bezorger sinds 2006, en ik wil hier toch wel even op reageren. Het beeld dat nu geschetst word dat bezorgers goed verdienen is onzin, bruto is het nog geen 6 euro per uur. Nee, de lonen omhoog doen zal niet direct resulteren in meer bezorgers, echter is dit wel wat meer waardering voor ons. DPG claimt dat wij erg belangrijk zijn voor hun, maar ze bewijzen telkens weer het tegenovergestelde. - Vorig jaar februari (2021) met de zware ijsval, moesten we m.u.v. de maandag de hele week lopen, door weer en wind, hier hebben we niks voor gekregen, geen euro extra. - Met de eerste corona lockdown waren wij bestempeld als een urgent beroep, elke sector die ook urgent waren hebben een vorm van een bonus gekregen voor de bewezen diensten, waar blijft onze bonus? - Vroeger kregen wij vakantiegeld, is wegbezuinigd, nu dat het weer zo goed gaat met DPG, wordt het niet eens tijd dat dit terugkomt? - Er wordt gesproken dat de winterbonus er nog is, maar dit is maar een druppeltje op de gloeiende plaat, want we praten hier maar over c.a. €100,- bruto en hier moet je dan perfect voor lopen, met andere woorden; geen/weinig klachten hebben, onmogelijk in deze tijden. - Kerstpakket is ook wegbezuinigd voor bezorgers, uiteraard zullen ze dit op het kantoor wel krijgen.

Bezorger123
Bezorger1239 mrt. 2022 - 18:48

Ik ben zelf ook bezorger, ik merk inderdaad ook dat het niet echt veel verdiend en vooral niet dat het goed betaald voor waar ik dagelijks mee te maken krijg en dat 6 dagen per week. Met deze comment deel ik graag mijn ervaring waar ik op zijn minst eens per week tegen aan loop. Met storm: Toen met die storm van vorige maand heb ik bomen om zien vallen terwijl ik met moeite de krant kwam bezorgen omdat mijn fiets steeds omver geblazen werd, de wind takken en andere zooi tegen mij flikkerde, er straat lampen niet werkte waardoor ik in het pik donker moest bezorgen bij mensen die geen verlichting hebben bij de voordeur, ik was dood moe toen ik thuis kwam, en hier is de grap, ik kreeg ook nog eens klachten dat het te laat bezorgd was, zelfs van een nummer die gewoon op tijd was, en ja ik houd de tijd bij! Dat er niet even word stil gestaan van "ah, door omstandigheden is mijn krant te laat, toch mooi dat die bezorger als nog het kwam leveren". Maar nee, ondankbare mensen kunnen er niet tegen dat ik later was dan anders door het k*t weer, voor het zelfde geld had ik gezecht "doei ik ga naar huis want het begint nu zo erg te worden dat er een boom op mij, of mijn fiets(word niet vergoed) om kan vallen" maarja dan krijg ik aan het einde van de maand nog minder betaald. Verlichting: Zoals ik eerder al aangaf hebben mensen vaak geen verlichting of wat dan ook bij de voordeur, een zaklamp is zeker handig vooral als je nieuw bent, maar zelfs dit krijg je niet van je werk, donkere voortuinen met opstapjes en zooi op de grond, geloof me, daar word je niet blij van, ben paar keer mis gestapt en bijna over dingen gestruikeld omdat ik gewoon niks zie, heb 3 weken met zere voet gelopen als resultaat van slechte verlichting en loop sinds met zaklamp! Doordat er donkere plekken zijn kan het ook voor nieuwe bezorgers klote zijn om huisnummers te zien, vooral als het dicht begroeit is, daar verlies je gewoon ziek veel tijd aan. Ervaring met klanten: En dan nog wat leuks, soms staan klanten mij op te wachten bij de deur op zaterdag, gezellig zou je denken, maar nee, dan vragen ze waarom ik te laat ben of lopen zij bij mij te klagen of hun levens verhaal te vertellen omdat hun krant niet op tijd is. Als er word gezecht dat wij zelf de krant om 2 uur en 3 uur op het depot binnen krijgen op zaterdag en voor 4 uur ma-vr, maar de (tweede) lading komt pas 4 uur of later binnen, dan ben ik ook gewoon laat, daar kan ik niks aan doen, want ik moet ook nog insteek doen wat op zaterdag vooral al snel 30-45 minuten kost.. "begin dan eerder!" Ja dat kan, maar ik heb niet eerder mijn kranten, dan zit ik juist langer op het depot te wachten voor ik de kranten in mijn handen krijg en dat krijg ik volgens andere comments niet betaald. "het gaat nooit goed!" Op zaterdag? nee helaas, dat klopt, maar ma-vr heb ik zelf tegenwoordig bijna nooit meer klachten dus beetje overdreven toch? zaterdag voor bezorgers is gewoon een k*t dag. En dan als ik uit leg dat er in het logistiek of bij de drukkerij vertraging/problemen waren, dan krijg ik als antwoord "ja maar daar heb ik niks aan", nee meneer/mevrouw, ik ook niet! En dat ik soms een krant tekort heb is k*t ja, baal ik net zo hard van, maar door de haast maken ik en mijn collega's gewoon fouten, mijn collega's die sorteren het voor ons om te voorkomen dat het chaos word op de werkvloer, dat zijn ook maar mensen die kapot vroeg op staan, en als wij de kranten al pokken laat binnen krijgen dan heb ik niet de tijd om een paar honderd kranten ff rustig na te tellen, vooral niet 7 of 8 verschillende kranten. Dit zal overgens vast ook echt niet aan onze bezorger liggen aangezien toen met de invasie in oekraine het druk werk laat klaar was, waardoor onze bezorger met zijn busje later was dan anders. Dus we kijken ook ff de kantoren aan van de gooi, telegraaf, trouw etc. die vertraging veroorzaken waardoor bezorgers op hun dak krijgen en klachten binnen komen. Daarnaast, zelfs al dag 1 dat ik begon met werken liep er een vrouw naar mij te schreeuwen en te schelden alsof ik haar wat aan had gedaan terwijl ik meerdere keren aangaf dat ik nieuw was, uit eindelijk drong het door en ik kreeg "nou ik hoop dat jij het dan beter doet" terwijl ze haar raam dicht mepte. Geloof me, als iedereen steeds nieuwe bezorgers af gaat lopen zijken en uit loopt te schelden dan blijven mensen ook niet lopen, dan gaan mensen juist stoppen of weigeren die wijk te bezorgen, dan word het voor de andere klanten daar het ook gelijk verpest, en dan maar af vragen waarom de krant niet word bezorgd.. Aan de klant: Even voor de duidelijkheid, wij zijn NIET het punt voor klachten of een pispaal, wij zijn maar de bezorgers die onze best doen door wind en weer zo goed mogelijk te bezorgen, wat er allemaal voor ons fout gaat, of het nou een collega was die ermee gestopte waardoor er niemand was om kranten te bezorgen of dat wij de krant te laat in het depot binnen krijgen, hebben wij simpel weg niks over te zeggen en kunnen wij ook niet veel aan doen, sommige hebben 8 wijken, ik zou niet weten hoe zij het voor 7 uur, of 8 uur op zaterdag optijd kunnen bezorgen, ik doe het ze niet na, maar er is gewoon niemand anders om die wijken over te nemen. Honden: Ik dacht altijd dat dit een grap was, maar helaas, in een van mijn wijken laten mensen hun hond los zonder riem, vinden ze vast leuk en de eigenaar lekker mee fietsen, mooi, maar echt, er is niks enger dan als er een hond of 3 achter je aan loopt te rennen terwijl je ook nog op moet passen voor autos en ander verkeer/voetgangers terwijl die beesten zowat voor je fiets springen en je benen proberen te pakken, dood gevaarlijk gewoon, doe dat ff lekker in een bos of een uitlaat zone, niet in de straten waar andere dieren en mensen lopen. En als je niet op je fiets zit en er komt er een naar je toe rennen? zet je dan maar schrap want je mag absoluut niet je rug naar ze toe keren en zij rennen sneller dan het gemiddeld mens, dus je hebt niet veel keus dan jezelf groot te maken en hopen dat de hond(en) op afstand blijven. Ik ben dan wel geen tiener meer en ik ben dan nog wat gewend aan een hond, maar echt wtf is dit? Doe verdomme ff normaal zeg! voor het zelfde geld pakt dat beest een mens of een ander dier beet, meteen trauma voor het leven voor honden of zelfs een auto ongeluk omdat jij zo nodig dat beest los liet lopen, doe dat beest verdomme aan een riem zeg! De volgende keer dat dit gebeurt maak ik fotos en doe ik aangifte, verdomme 7 keer in 2 maanden tijd, elke keer verschillende honden en als ik gebeten word, dan zoeken ze voor die wijk maar een andere bezorger want dan ben ik weg! Verder: -vrij nemen betekent dat een andere collega een extra wijk krijgt, zit ik zelf al niet echt op te wachten, laat staan dat ik het iemand anders aan zou doen. -geen betaalde vakantie/vrije dagen -geen betaald ziek -regen jas zelf mogen kopen -fiets onderhoud? eigen kosten -reis compensatie? geen idee of we dat krijgen -bepaalde bonussen zijn voor als je meer dan 5 wijken loopt, heb ik zelf geen reet aan en durf ook niet meer wijken aan te nemen. -dingen zoals een fietskar of bak op je fiets laten monteren? eigen kosten -bezeer je je tijdens bezorging? kon nergens zien of ik hier compensatie krijg of wat dan ook. -als er iemand ziek is dan is er niemand om wijken over te nemen tenzij er iemand is die toevallig zin heeft -pauze in eigen tijd, kan wel flesje water mee nemen maar als je al ijna geen plek voor kranten hebt.. er is ook verder nergens buiten een wc... -volgens mij word ik niet eens minimum uur loon betaald, als mijn uren al uberhoud worden bijgehouden wat ik zeer betwijfel.. collega's zijn verder best aardig hoor, kan je goed mee lachen terwijl je op de kranten wacht op het depot, maarja, ik blijf denk ik ook niet lang meer, als vakken vuller verdiende ik wat minder maar de werk omstandigheden waren stukken beter en veiliger.

JaWan
JaWan7 mrt. 2022 - 20:02

Allereerst begrijp ik niet, waarom een hoofdredacteur van een krant, die naar je mag aannemen, verantwoordelijk is voor de inhoud van de krant, praten over de distributie van de krant? Deze mevrouw had, met alle respect, duidelijk geen idee waar ze het over had. Dit is één van de voorbeelden, hoe weinig serieus DPG de bezorging neemt. Abonnees begrijpen niet, waarom ze soms na jaren de krant goed bezorgd te hebben gehad, nu de krant ineens zo onregelmatig, niet of vaak te laat krijgen. Nog zo’n voorbeeld van de gebrekkige communicatie richting abonnees. En dit is dan in de richting van mensen van wie DPG geld ontvangt, waar het bedrijf, naast advertentie-inkomsten, van bestaat. Laat staan hoe het gaat richting de mensen die DPG moet betalen… Zoals al door diversen is aangehaald, wordt een krantenbezorger behandeld als een onbelangrijk iemand, die makkelijk te vervangen is. Die makkelijk uit te knijpen is, omdat er anders wel weer andere ‘gekken’ zijn die het dan wel doen. Idem geldt voor de ritrijders (die buitengebied van kranten voorziet) en vervoerders, (die bezorgers en depots van pakketten voorziet), daar kan weleens een paar km worden weggehaald, bij voorkeur in december, want dan zijn er toch al wat minder bezorgdagen, dus valt het misschien niet zo op dat ‘ze’ wat minder krijgen. En natuurlijk wordt dit niet van tevoren gecommuniceerd. Hoge brandstofprijzen? Oh, we gooien er eens in de paar maanden wel een paar cent per km tegenaan, dan zijn ‘ze’ weer even zoet. Tja, DPG, gek hè, dat je onder deze voorwaarden (betaling behoorlijk onder het minimumloon, geen vakantie, geen doorbetaling bij ziekte, geen wachtgeld, geen fietsgeld, geen beschermende kleding geen bonussen meer etc) zoveel moeite hebt om capabele bezorgers te krijgen! En dan doet DPG ook nog zijn best, althans zo lijkt het, om de fantastische bezorgers die ondanks bijna maximale tegenwerking vanuit DPG, toch door weer en wind die krant bij de abonnee proberen te krijgen en vaak ook een band met hun abonnees hebben, eruit te werken. Kortom, het wordt echt tijd dat de distributie wel serieus genomen gaat worden. Dat bezorgers voldoende betaald gaan krijgen. Dat de structuur veel transparanter wordt. Dat er betere secundaire voorwaarden komen. Anders ben ik bang, dat er binnen afzienbare tijd in bepaalde gebieden weer een middagkrant terugkomt of helemaal geen krant meer wordt bezorgd. Hetzij omdat er geen abonnees meer zijn, hetzij omdat er geen ‘gek’ meer is die het wil doen. Want een tiener met een beetje gezond verstand, gaat toch veel liever veilig onder normale arbeidsvoorwaarden vakken vullen in een supermarkt? Want dan hoeft hij niet op te staan, als leeftijdsgenoten net naar bed gaan. Hoeft hij niet met slecht materiaal door weer en wind, soms in het pikdonker de straat op, met een zware tas met kranten…

1 Reactie
Bein
Bein8 mrt. 2022 - 10:47

ik ben ritrijder en vervoerder en dat zijn de meeste ritrijders, als ik stop komen er 10 wijken stil te liggen omdat er geen vervanger is en dat telt voor heel veel andere wijken idem dito, we gaan actie voeren dus alles is welkom, meld je aan bij ons en het CNV want die ondersteunen dit. er zijn heel veel boze depots

Bein
Bein7 mrt. 2022 - 14:48

we hebben het CNV gevraagd om advies en hier is een antwoord We kunnen een bredere discussie voeren, ook met DPG. Dit zal zeker langer gaan duren. Immers dan komen pijnpunten op tafel en die moeten uitgezocht en of aangepast worden. We kunnen echter ook een discussie op groepsniveau starten als er meerdere mensen zijn. Je kan dan een collectief vormen om daarmee juiste en betere voorwaarden af te dwingen(feitelijk is dit 3-4 jaar geleden ook met de pakketbezorgers gebeurt). Als we een groepje zouden kunnen vormen wil ik dat zeker mee oppakken. Zeker als je zegt dat een deel zelf op wil stappen zou dit een goede oplossing kunnen zijn. Zij hoeven immers niet bang te zijn voor hun opdracht, immers als het niet verbeterd dan wilde ze toch al opstappen. Let op! Als jullie als pakketbezorger gaan werken kun je op dit moment fors meer verdienen en er zijn vacatures genoeg. Naar de inhoud. · Dagbladbezorging valt onder de gepubliceerde stukloonnorm. Dit is een wettelijk bepaalde minimumnorm. Deze is echter niet overeengekomen in jullie overeenkomsten dus het is nog steeds de vraag of DPG eenzijdig de vergoeding mag verlagen. Naar onze mening niet. Let op! Op grond van de stukloonnorm moet DPG minimaal 1 x per jaar een herijking doen. Mochten ze onder het minimum zakken dan moeten ze de vergoeding verhogen. Of verlagen mag, hangt af van de overeenkomst. De vraag hier is ook nog of jullie als verspreiders wel onder de stukloonnorm kunnen vallen. Jullie werk gaat immers veel verder als louter het bezorgen van dagbladen. · Vermindering van km. Ik kan dat voor de benoemde wijk niet controleren maar het lijkt me een forse verlaging van kilometers. Het is dan ook de vraag hoe ze dit berekend hebben. Ik zie dat in alle dossiers terug. Men stelt dat er verlaagt zou moeten worden maar men bewijst haar stellingen niet. Daarom hebben we in het Spotta dossier nu een aantal proefpersonen aangedragen met het verzoek aan Spotta om het voor die personen van A-Z inzichtelijk te maken. Ik ben benieuwd of ze dat gaat lukken. · Jullie zijn dus zelf verantwoordelijk voor een fiscale verwerking. Waarom spreken ze dan over loonheffing, dit klopt echt niet. Idem heeft dit te gelden voor het fenomeen onkosten. De wetgever bepaald immers in het handboek loonheffing en of in de wetgeving aangaande de inkomstenbelasting wat jullie bij (neven)inkomsten af mogen trekken. Als er sprake is van een rechtmatige OVO heeft DPG daar niets mee te maken. Ik heb overigens inmiddels ook een paar meldingen vanuit andere depots. Laat even weten of jullie als groep wat zouden willen. \

2 Reacties
Krantenbezorger
Krantenbezorger8 mrt. 2022 - 10:20

Ik doe wel mee met die eventuele groep.

krl2022
krl202210 mrt. 2022 - 7:38

Het werk in z'n algemeenheid valt ook onder de noemer schijnzelfstandigheid, over misstanden in andere branches wordt vaak veel in de media geschreven. Hun eigen misstanden worden vaak door hun "vergeten'' om te publiceren,daarom is het ook goed, dat dit hot item eindelijk een keer op de tv is geweest.

Krantenbezorger
Krantenbezorger7 mrt. 2022 - 12:29

Ik ben krantenbezorger, 57 jaar oud. Wettelijk dienen we vanaf januari 2018 minimaal het minimum loon ontvangen. Voor de afgelopen 4 weken ontving ik 519 euro bruto, hiervoor ben ik wekelijks 16,5 uur bezig, dit betekend minder dan 8 euro per uur. Verder: - worden kranten te laat aangeleverd, wordt extra wachttijd niet betaald. - geen vakantiedagen betaald - geen doorbetaling bij ziekte - geen pensioen opbouw - wil je vakantie doen je zelf voor vervanging te zorgen. - geen vergoeding voor onderhoud en vervanging fiets( wel iedere 2 jaar nieuwe fiets nodig). - geen beschermende kleding, handschoenen etc. Wel 6 dagen per week om half vier opstaan, in weer en wind. Kassa graag uw reactie!!!

2 Reacties
krl2022
krl202210 mrt. 2022 - 7:33

buiten die 6 dagen per week,verwachten ze je ook nog op koniginnedag,allerbelabberst is het.

krl2022
krl202210 mrt. 2022 - 7:42

Na berekening kom ik uit op een bedrag van rond de 6 euro en een beetje (p/d)wat je mist dat keer 24= +/-144euro brt over deze periode tekort. Dat is gewoon veel te veel tekort.

depothouder
depothouder7 mrt. 2022 - 6:23

ben 15 jaar depothouder en wil het volgende kwijt over de arbeidsvoorwaarden van de bezorgers. bezorgers krijgen niet betaald bij ziekte, krijgen niet betaald bij verplichte feestdagen, krijgen geen vakantiedagen , krijgen geen vakantiegeld, bouwen geen pensioen op, krijgen geen vergoeding voor onderhoud/afschrijving fiets, halen ook zonder al deze vergoedingen meestal niet het voorgeschreven bedrag van 10,60 euro bruto per uur. bezorgers moeten bij ziekte (onbetaald) of verlof (onbetaald) zelf een vervanger regelen. dit staat ook in de overeenkomst van opdracht. ook bij positief getest op corona moeten bezorgers gewoon bezorgen.

Bein
Bein6 mrt. 2022 - 15:48

Wij zijn chauffeurs die morgens de kranten langs de bezorgers brengen en daar heeft men van uit de Persgroep simpelweg op de km bezuinigd, voor sommigen 5 tot 10 km maar enkelen zelfs tot 20 km wat neer komt op € 80,00 euro p / 4 weken, dit bezuinigen is een ergernis voor iedereen die rond rijd en dan vooral met de huidige brandstof prijzen , het lon is al niet veel als je elke ochtend voor € 53,00 euro bruto 4 uur bezig bent en dan ook nog een keer alle onkosten zelf hebt, het is de omgekeerde wereld en op dit moment zijn we druk doende acties, te verzinnen die het duidelijk maken, deze mevrouw Rijpma heeft het dus niet begrepen en voorziet niet de problemen die er zijn en die er komen, we kunnen dus alle hulp gebruiken ok van uw programma

1 Reactie
krl2022
krl202210 mrt. 2022 - 7:43

Als ik dit zo mee zou maken,was ik de andere dag vertrokken,dan moeten ze het zelf maar afleveren.

S.Mets
S.Mets6 mrt. 2022 - 11:42

Trouw en Financieel Dagblad allebei teleurgesteld opgezegd, te laat, of geen bezorging. Weinig begrip Trouw wilde notabene nog een maand abonnementsgeld na opzegging. Als je vroeg vertrekt van huis, heb je bij thuiskomst vaak geen tijd voor de krant, op die manier mis je dus een hoop. Mijn vraag of je dan de bezorgers niet beter moet belonen was tegen dovemans oren.

1 Reactie
krl2022
krl202210 mrt. 2022 - 7:46

Klantgerichtheid/service zijn ver te zoeken zo te lezen,ja dan kom je wel aan 1 miljoen klachten.Vroeger hadden dh's wachtlijsten(om nieuwe bezorgers aan te nemen)dat is allang vergane glorie.

Peper Muntje
Peper Muntje6 mrt. 2022 - 10:39

Geef krantenbezorgers een normaal arbeidscontract ipv contact tot aanneming van werk. Met recht op doorbetaling bij ziekte. En laat de uitgever zorgdragen voor vervanging bij ziekte of vergoeding aan klant van niet ontvangen krant en een goede ongevallen verzekering. De bezorger is nu niet verzekerd voor ongevallen tijdens werk of moet dat zelf regelen. Alleen voor flinke jongeren is de baan om de verdienste nog aantrekkelijk. Maar dat is tijdelijk. En ook zij hebben grenzen om hun veiligheid bij windkracht 7 of meer, ijzel en onweer.

aad piraat
aad piraat6 mrt. 2022 - 10:24

En gedupeerde abonnees moeten gecompenseerd worden voor de periode dat de bezorging niet naar wens verliep", aldus Jorritsma. Volgens de Consumentenbond hebben ze daar ook recht op. "Als de krant over een langere periode niet wordt bezorgd, moet de uitgever het in rekening gebrachte abonnementsgeld terugbetalen voor de periode dat de bezorging niet voldeed", Compensatie is absoluut niet het terugbetalen van de abonnementsprijs van de krant maar dient de kostprijs van de losse verkoop te zijn. Uiteindelijk is dat de prijs die de abonnee kwijt is omdat hij die krant moet kopen als er geen krant is bezorgt. Buiten het beter betalen van de bezorgers dient de krant ze ook van de voor bezorging benodigde materialen te voorzien zoals warmte en regenkleding, de juiste (bak)fiets en/of loopkar. Bij mijn weten is (arbo)wettelijk vastgelegd dat elke werkgever de werknemer alle veilige middelen moet verstrekken om zijn werk te doen. Een restaurantkok kookt niet met zijn eigen pannen en een automonteur werkt ook niet op zijn eigen brug en met eigen gereedschap.

jeuneke
jeuneke6 mrt. 2022 - 9:47

Mijn man en ik, inmiddels allebei 70+, brengen al jaren de krant rond. Eerder kregen we nog eens een aardigheidje, met Pasen, Kerstmis, Sinterklaas. Toen was de krant er ‘s morgens ook op tijd, nu wordt hij bezorgd tussen kwart over 4 en kwart over 6. Daar kan de man die onze kranten brengt niks aan doen. Hij moet wachten tot alle kranten er zijn. Storingen komen regelmatig voor. Maar onze wijken kunnen niet door scholieren bezorgd worden, want als de krant hier te laat is , komen zij te laat op school. Voor ons is het lastig, want moet je nou een uur eerder of later opstaan? Volgens mij ligt het voor een heel erg groot deel aan het management die niet weten hoe je kranten moet bezorgen. Ik krijg klachten als de krant bij mij te laat is maar als ik geen krant krijg kan ik ook niet bezorgen. Mijn man heeft een autoroute en moet vanwege de hoge benzineprijs bijna geld bijleggen om de krant te mogen bezorgen. Voor ons is De beloning een aardigheidje, maar meer ook niet.

1 Reactie
S.Mets
S.Mets6 mrt. 2022 - 11:48

Die kant van het verhaal kende ik nog niet, dacht het ligt aan de bezorgers!(te weinig betaald enz) Veel mensen denk ik ook niet, dus de kranten komen ook te laat in het depot! Dan moeten de kranten niet klagen dat ze te weinig kranten verkopen, eerst even hand in eigen boezem.

JannyBoe
JannyBoe6 mrt. 2022 - 9:41

Hoofdredacteur Rennie Rijpma van het AD vind het te gemakkelijk om de beloning van bezorgers als oorzaak voor de beroerde bezorging te benoemen als hoofdoorzaak. Maar klopt dat wel? Maar is checken dan? Hoog het minimumloon voor bezorgers op naar 14 euro per uur en dan maar eens weer kijken hoe het zit met het tekort aan bezorgers. Het zou me niet verbazen als we dan meer scholieren zullen zien, net als 'vroeger', die nu hun geld beter en makkelijker kunnen verdienen in een supermarkt etc. De betaalbare krant moet betaalbaar blijven door de beknibbelen op de allerslechtst betaalden 'onderaan' in de keten. Dan krijg je terug wat je zaait.

Sjaak1954
Sjaak19546 mrt. 2022 - 8:41

De bezorging bij ons gaat op en neer weken gaat het goed en dan enkele dagen helemaal mis geen krant, bellen heeft geen zin altijd het zelfde verhaal, toen kwam bij mij de gedachte om mezelf op te geven als bezorger maar dat valt niet mee een hele vragenlijst en ik kreeg het idee dat ik bij een uitzendbureau terecht kwam toen ben ik maar gestopt want ik kwam niet verder, ben nu met aow en wil best een krantenwijk lopen maar niet op deze manier,jammer.

Bezorgt
Bezorgt5 mrt. 2022 - 19:08

Ik heb niet de hele uitzending gezien, maar geloof dat mevrouw Rijpma even is vergeten te vermelden dat de locale ritrijders sinds kort voor dezelfde wijk minder kilometers vergoed krijgen en dat de stijgende benzine prijzen niet worden gecompenseerd. Ze zegt de krant betaalbaar te willen houden maar hiervoor krijgen de bezorgers de rekening gepresenteerd. Laat ze eerst eens op kantoor kijken wat daar valt te bezuinigen.

2 Reacties
krl2022
krl20229 mrt. 2022 - 17:14

Ik heb alle reactie even doorgenomen,kort samengevat moeten we met z'n allen een vuist maken,anders blijft dit nog heel lang doorsudderen. Oudere bezorgers/deskundigen op krantenbezorgvlak zijn best gemotiveerd,en die preseteren ook het best,alleen worden we gezamelijk een oor aangenaaid.Zowel Mh&Dpg hebben afgelopen jaar enorme winsten gemaakt,daar willen wij wat van terugzien. Ik las ook iets over de 10,60(hierboven) dat hoort al aangepast te zijn naar 10,71(eveneens een belachelijk laag bedrag). Die redactrice kan het mooit vertellen,de houding van haar was een zielige vertoning,ja als je 5-7k bruto pm ontvangt zal het je een worst weten wat er s nachts gebeurd,ze vergeten wel dat de laatste schakels het belangrijkst zijn,abo geen krant=klachten= opzeggen(geen inkomsten voor het bedrijf/en de bezorgers, etc..) Verder hoor ik vaak dat we een soort zzp er zijn,nou die vangen wel hogere bedragen(dat moet ook ivm opvang ziektekosten,onkosten,vak., etc..) Hierboven een bezorger met amper 8eu bruto,dat is gewoon absurd,maar dat hoor ik veel vaker,en er komen steeds meer kranten bij,zowat alles is bij de ochtend gekomen,de tijd van veranderen is nu aangebroken.

Wijdeveld
Wijdeveld6 apr. 2022 - 12:33

DPG is een instelling die er alleen maar op uit is om zijn eigen zakken te vullen. Menselijkheid, wat is dat, betaling ho maar, goede arbeidsvoorzieningen ho maar. Van deze rechtse bende in Den Haag hebben de krantebezorgers niets te verwachten. Daar hebben ze dezelfde mentaliteit

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!