Groei is eruit bij breedbandaansluitingen
11-06-2009
• leestijd 1 minuten
Het aantal breedbandaansluitingen in Nederland is in het eerste kwartaal van dit jaar met bijna 60.000 (1 procent) gestegen tot 5,79 miljoen aansluitingen per 31 maart. Dat blijkt donderdag uit cijfers van onderzoeksbureau Telecompaper.
,,De groei is bijna tot stilstand gekomen'', zegt een woordvoerder in een toelichting. ,,De rek is eruit.'' Voor het hele jaar verwacht Telecompaper een groei van 4 procent.
Zo goed als 80 procent van de huishoudens in Nederland heeft nu een internetaansluiting via de kabel of ADSL. Wanneer glasvezelaansluitingen worden meegeteld heeft breedband een penetratie van 81,4 procent. ,,Ongeveer een kwart miljoen mensen belt nog in via een telefoonlijn, een onbekend aantal gebruikt mobiel internet en een deel van de huishoudens heeft gewoon helemaal geen internet'', aldus Telecompaper.
Volgens het onderzoeksbureau is de markt nu zo goed als verzadigd. ,,We gaan er nu van uit dat maximaal 85 procent tot 90 procent gehaald zou kunnen worden. Met de huidige demografische samenstelling van het land zal 10 tot 15 procent van de mensen helemaal geen internet nemen.''
Ook al is de meeste groei eruit, toch verwacht het onderzoeksbureau dat in de loop van dit jaar de grens van zes miljoen breedbandaansluitingen wordt gepasseerd.
Tele2 kreeg er in het eerste kwartaal de meeste klanten bij, met 14.000 nieuwe abonnees. UPC kon 6.600 klanten aan het bestand toevoegen, KPN en Telfort kregen er elk vijfduizend klanten bij. Ziggo blijft de grootste aanbieder met 1,385 miljoen breedbandklanten. KPN is een goede tweede met 1,134 miljoen klanten.
Bron: ANP