Grijze hatchback populairste auto in Nederland
04-03-2009
• leestijd 2 minuten
Drie op de vijf nieuwe auto's die vorig jaar in Nederland rondreden, waren grijze hatchbacks. Dat zijn auto's met een derde of vijfde deur aan de achterkant. In totaal zijn 91.094 van deze exemplaren verkocht.
Dat blijkt uit de jaarcijfers van de autobranche, die het vakblad Automotive heeft gepubliceerd. Grijs is de populairste kleur voor auto's, onder meer omdat ruim de helft van de 65-plussers die kleur kiest. Na grijs zijn zwart en blauw veelgekozen. Wit en rood zijn in opkomst, zo blijkt uit de cijfers.
Slechts een op de vijf jongeren tussen de 18 en 25 jaar kiest voor een grijze auto. Van de mensen ouder dan 65 jaar kiest 53,2 procent voor grijs. Zilvergrijs, dat jarenlang erg populair is geweest, raakt volgens de autosector uit.
Jongeren onder de 35 jaar kozen vorig jaar geregeld voor een gele of witte auto. Wit is dus volgens de autodealers bezig aan een terugkeer op de markt, nadat de kleur in Nederland heel lang uitgesproken ongewenst was. Er waren zelfs bedrijven die hun personeel verboden een witte leaseauto te kiezen, aangezien die kleur als onverkoopbaar gold.
Dat wit en parelmoerwit nu terugkomen, komt volgens de branche onder andere omdat die kleuren in landen rond de Middellandse Zee wel zeer populair zijn. Dat maakt de auto's internationaal goed verkoopbaar, wat belangrijk is op de inzakkende tweedehandsautomarkt. Behalve geheel witte auto's zijn ook witte accenten op en in de wagen helemaal terug.
Zwart blijft onverminderd stoer als autokleur. In 2008 zijn 73.317 zwarte exemplaren verkocht. Blauw blijft op de derde plaats staan met 42.406 verkochte wagens. Rood staat op de vierde plaats en wit is plots de top vijf binnengedrongen op de laatste plaats.
Bron: ANP