Gratis Windows 7, of toch niet?
07-12-2009
• leestijd 3 minuten
Wie vanaf 26 juni een nieuwe computer met het besturingsprogramma Windows Vista kocht, dacht een gratis upgrade naar het nieuwe besturingsprogramma Windows 7 te krijgen. Een goede deal waar de winkels volop mee adverteerden. Of toch niet?
Computerwinkels in Nederland bieden een gratis upgrade aan voor Windows 7. Toch blijkt dat de winkels deze belofte alleen nakomen wanneer het om de door hen zelf geassembleerde systemen gaat. Het ligt anders als het om wereldwijde merken gaat, zoals Toshiba, Sony en Packard Bell. Op het moment dat de upgrade beschikbaar is, blijkt dat consumenten flink in de buidel moeten tasten.
Overzicht kosten Windows 7 Upgrade:
Op de redactie van Kassa stroomden de klachten over de ‘gratis’ upgrade de afgelopen weken binnen. Winkels als Mediamarkt, It’s, Paradigit, Dixons en Dynabyte et cetera blijken de upgrade gratis te hebben aangeboden. De winkel wijzen naar de verzend- en administratiekosten die zijn aangegeven en geven aan dat de fabrikanten verantwoordelijk is voor de hoogte van de kosten.
Kassa belde de computerfabrikanten met de vraag wat de reden voor de hoge onverwachte kosten is. Naast verzend- en administratiekosten komen de fabrikanten op de proppen met kosten voor media creation, handelingskosten, kosten voor het branden van CD, de kosten voor het inhuren van een derde partij, voor het maken van de handleiding, voor het bieden van support bij het upgraden et cetera.
Jurist Bart Bernard van het Juridisch Loket wijst consumenten op hun rechten. Volgens hem zijn consumenten overrompeld door de extra kosten. Dat houdt in dat ze niet goed zijn ingelicht over de extra kosten. Winkels hebben de plicht bijkomende kosten te melden bij de totstandkoming van de koop. Dat staat aangegeven in de wet. Veel winkels verwijzen naar het sterretje met de kleine letters ‘exclusief verzend- en administratiekosten’ en leggen de verantwoordelijkheid bij de fabrikant. Volgens Bart Bernard is dat niet juist. De winkels behoren te weten wat de kosten zijn. Op deze manier worden consumenten de dupe van de slechte communicatie tussen de winkels en de fabrikanten. Bovendien mogen de winkels de schuld niet afschuiven op de fabrikant. Met hun aankoop gaan consumenten een relatie aan met de winkel en niet met de fabrikant. Consumenten moeten met hun klacht dus echt bij de winkel zijn, aldus Bart Bernard.
Kassa heeft de computerwinkels om een reactie gevraagd:
Media Markt houdt voet bij stuk. De winkel blijft erbij dat er duidelijk genoeg is gecommuniceerd dat er kosten aan de upgrade verbonden zijn. Net als Mediamarkt, levert ook It’s geen gratis upgrade naar Windows 7.
Bij MyCom, Paradigit, Computerland en Alternate krijg je een gratis upgrade van Windows 7 als het een computer betreft van het eigen huismerk. Voor computers van alle andere merken moet je gewoon de verzend- en administratiekosten betalen die de fabrikanten vragen.
Na het telefoontje van Kassa komen Dixons, Dynabyte en BCC als enige de consument tegemoet. Mensen die van 26 juni tot 7 november bij BCC een computer hebben gekocht, krijgen daadwerkelijk een gratis upgrade. Klanten van BCC kunnen hun geld terug vragen via het speciale e-mailadres:
windows7@bcc.nl. Dixons en Dynabyte willen klanten die zich misleid voelen, ook tegemoet komen. U kunt uw klacht via internet melden bij hun klantenservice. Zie:
http://www.dixons.nl/klantenservice.aspx en
https://www.dynabyte.nl/contact
Consumenten die ook het gevoel hebben niet goed te zijn voorgelicht in de winkel, kunnen hun beklag doen bij de winkel. Hierbij kunt u gebruik maken van een
voorbeeldbrief
.