'Gratis HEMA-taart dijk van een pr-stunt'
04-11-2011
• leestijd 2 minuten
,,Een dijk van een pr-stunt.'' Zo karakteriseren retail- en marketingdeskundigen het 'foutje' op de website van de HEMA, waardoor vele duizenden klanten donderdag kans zagen een gratis taart te bestellen.
'Professioneel'
Retailkenner Gerard Rutte wijst erop dat donderdagmiddag al berichten over Twitter gingen dat een gratis taart te bestellen was. HEMA moet dat geweten hebben, want die volgen Twitter op de voet, weet Rutte. ,,Ze hadden meteen kunnen ingrijpen, maar dat hebben ze niet gedaan.''
,,De directie is natuurlijk meteen op de hoogte gesteld'', denkt Rutte, ,,en ze hebben gedacht laat maar gebeuren''. Op een klein foutje is onmiddellijk een ,,professionele actie gevolgd''. HEMA had alle bestellingen kunnen annuleren door zich op de algemene voorwaarden te beroepen, maar dat deden ze niet, aldus Rutte. ,,Van een klein foutje hebben ze een positief gebeuren gemaakt; een buitengewoon slimme actie.''
'Extra bonus aanbieding'
Rutte: ,,Kijk eens hoeveel vrije publiciteit dit oplevert. Daar kan geen reclame tegen op. Bovendien zo'n taartje kost niet zo veel. Mensen komen hun taartje halen en kopen en passent nog wat andere dingen.'' Volgens de retaildeskundige is de actie te zien als een extra bonus-aanbieding.
Ook merkenstrateeg Paul Moers van marketingstrategiebureau PM.SMS gelooft niet in toeval. Hij spreekt van een beslist weldoordachte marketingstunt. ,,Dit soort fouten maakte de HEMA niet. Ze hadden a la seconde kunnen ingrijpen, maar deden dat pas aan het einde van de dag.''
Moers wijst erop dat HEMA bovendien een geschiedenis heeft in publiciteitsstunts. ,,Een sympathieke goeie grap. Even laten zien dat we er zijn'', luidt de conclusie van Moers. ANP