Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Gouden Windei voor sapje Healthy People

29-11-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
120 keer bekeken
  •  
Foodwatch
Het sapje Healthy People Blauwe bosbes en framboos is gekozen tot het 'Gouden Windei', het meest misleidende product van 2016. Volgens voedselwaakhond foodwatch bestaat de drank vooral uit goedkope appel- en druivensap en bevat het slechts 12 procent bosbes en 1 procent framboos.
Meer suikers dan Coca-Cola
Van de 24.000 mensen die aan de publieksverkiezing van het Gouden Windei hebben meegedaan, stemde 36 procent voor Healthy People. Foodwatch maakte de uitslag maandag bekend in het programma Radar van AVROTROS. Het sapje is helemaal niet zo 'healthy', aldus foodwatch. Volgens de voedselwaakhond bevat het drankje meer suikers dan Coca-Cola.
Redbull en Griekse yoghurt
RedBull is met 26 procent van de stemmen tweede geworden in de verkiezing. ,,Dit drankje wordt met stoere sporters als wakeboarders, snowboarders en bikers gepromoot onder de jeugd als sportief drankje, terwijl kinderartsen juist bepleiten het drankje achter een leeftijdslot te krijgen en er extra gezondheidsrisico’s zijn bij gebruik tijdens het sporten'', aldus foodwatch. De Griekse stijl drinkyoghurt van Optimel met de smaak honing/ walnoot werd derde. Volgens foodwatch bevat het dankje geen van de drie gesuggereerde ingrediënten: Griekse yoghurt, honing en walnoot.
Zeven genomineerden
Voor de verkiezing van het meest misleidende product waren er zeven genomineerden. Vorig jaar kregen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn de meeste stemmen.
Lees het artikel van Foodwatch hier
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor