Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Google-topman: Apple beperkt keuze consument

09-12-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
127631_apple_store_04.jpg
De patentoorlog die de Amerikaanse smartphone- en tabletfabrikant Apple voert, is erg slecht voor de consument. ,,Al die verkoopverboden voor bepaalde producten zorgen ervoor dat de consument minder keuze heeft'', zei Google-topman Eric Schmidt donderdag.
In de clinch
Apple en Samsung liggen al enige tijd met elkaar in de clinch. Beide bedrijven beschuldigen elkaar van het schenden van patenten. Zo bepaalde een Duitse rechter eerder dit jaar dat Samsung de Galaxy Tab 10.1 niet mag verkopen in Duitsland. De rechter oordeelde dat het apparaat te veel leek op de iPad van concurrent Apple.
Galaxy Tab 10.1N
Samsung hoopt met een nieuwe tabletcomputer, de Galaxy Tab 10.1N die draait op het besturingssyteem Android van Google, het verkoopverbod te omzeilen. Maar Apple wil ook daar een stokje voor steken en heeft daarom een verzoek ingediend bij de rechtbank in Düsseldorf tot een verkoopverbod.
Agressief
Volgens Schmidt is Apple erg agressief als het gaat om patentclaims. ,,En dat is niet eerlijk ten opzichte van de consument. Die heeft er helemaal niets aan als hij wordt beperkt in zijn keuze. Maar ook voor bedrijven is dit een slechte zaak omdat dit soort claims innovatie in de weg staat. Bovendien heeft Apple genoeg mogelijkheden en kennis om zelf te innoveren.'' De topman liet verder weten dat Google er alles aan doet om het Android-platform toegankelijk te houden.
In opspraak
Het Amerikaanse concern is de afgelopen tijd ook in opspraak geraakt, omdat het bedrijf persoonlijke gegevens van burgers verzamelde, zoals e-mails en wachtwoorden, bij het verzamelen van gegevens voor de dienst Google Street View. Diverse landen zoals Italië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Canada hebben een onderzoek ingesteld om vast te stellen of de zoekgigant de wet heeft overtreden.
Privacyregels
De Europese Unie kondigde vorige maand aan de privacyregels te willen aan scherpen, zodat consumenten meer controle krijgen over hoe bedrijven als Google omgaan met persoonlijke informatie. Schmidt wilde daar niet te veel op ingaan. ,,We weten nog niet wat de regels precies inhouden, dus ik kan er niet al te veel over zeggen. Maar laat ik vooropstellen dat wij privacy op internet erg belangrijk vinden.''
Geen zorgen
Schmidt maakt zich overigens geen zorgen over de opkomst van nieuwe zoekmachines. ,,Daar hebben we weinig last van. We ondervinden vooral concurrentie op het gebied van applicaties. De consument heeft tegenwoordig veel meer keuze. Er staat daarom een enorme druk op ons.'' ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor