Google lanceert betaaldienst voor uitgevers
17-02-2011
• leestijd 1 minuten
Internetbedrijf Google heeft woensdag een onlinebetaaldienst voor uitgevers gelanceerd, een dag nadat concurrent Apple bekendmaakte met een abonnementenservice voor digitale kranten, tijdschriften, muziek en video te komen. Topman Eric Schmidt van Google maakte de plannen voor het betalingsplatform voor onlinecontent bekend tijdens een toespraak in Berlijn.
Google berekent 10 procent van de omzet van verkochte abonnementen via het nieuwe platform Google One Pass, minder dan de 30 procent die Apple in rekening brengt. Volgens Google kunnen uitgevers die hun digitale producten via de nieuwe service willen aanbieden, hun eigen prijzen en voorwaarden stellen.
Lezers die iets willen bestellen via het internetplatform, kunnen toegang tot de informatie krijgen via tabletcomputers, smartphones en websites met een speciale toegangscode. Uitgevers kunnen volledige abonnementen aanbieden, maar ook bijvoorbeeld een enkel artikel.
Google zei te willen samenwerken met de Duitse uitgevers Axel Springer, Focus Online en Stern, Franse uitgevers als Le Nouvel Observateur en het Spaanse Prisa. Amerikaanse partners zijn dagbladuitgever Rust Communications, Media General, eigenaar van 18 televisiestations en 21 dagbladen, en Bonnier, uitgever van Popular Science.
Volgens het internetbedrijf is de betaalservice voorlopig alleen beschikbaar voor uitgevers in het Verenigd Koninkrijk, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en de Verenigde Staten.
Bron: ANP