Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Goedkoper boodschappen doen bij alle supermarkten

07-06-2014
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
115 keer bekeken
  •  
195x90_supermarkt_02.jpg
Kassa doet regelmatig precies dezelfde boodschappen bij zes grote supermarkten en vergelijkt de prijzen. Ook op 3 juni 2014 gingen we de winkel in voor onze boodschappentas. Opvallend: de huismerken van alle supermarkten zijn euro's goedkoper geworden. Bij Aldi waren dezelfde boodschappen zelfs ruim 9% goedkoper dan eerder. Het verschil tussen de duurste en goedkoopste tas is ruim zestien euro. In januari 2013 kochten we voor het eerst de boodschappen uit Kassa's boodschappentas bij zes grote supermarkten: Aldi, Albert Heijn, C1000, Jumbo, Lidl en PLUS. Ook in mei 2013 en september 2013 gingen we op pad. Van onze 27 boodschappen (zie onderaan de volledige lijst) kochten we overal de reguliere huismerken.
Vergeleken met de prijzen van onze eerste boodschappentas in januari 2013 zijn bijna alle supermarkten iets goedkoper geworden. Alleen C1000 werd €0,34 duurder.
Grootste prijsverschillenHet product dat het meest in prijs daalde zijn de aardappelen van C1000. In september 2013 kostte vijf kilo kruimige aardappelen nog €5,49. Nu kochten we diezelfde aardappelen voor €3,39. Een prijsdaling van 38%! Bij C1000 kochten we ook het product dat het meest in prijs steeg. In september 2013 betaalden we €6,15 voor een kilo jonge kaas. Die kost nu €6,89. Dat is een stijging van 12%.
Goedkopere producten
Opvallend is dat dezelfde producten bij alle supermarkten flink in prijs zijn gedaald. Het gaat met name om koffie, aardappelen en perssinaasappelen. De aardappelen daalden in het algemeen het meest in prijs. Bij C1000 werd vijf kilo kruimige aardappelen maar liefst €2,10 goedkoper. Bij Aldi en Lidl ben je het goedkoopst uit, want de kruimige aardappelen kosten hier €1,79 voor vijf kilo. De koffie daalde bij PLUS en Albert Heijn het meest in prijs, namelijk €0,54 naar €3,69. Bij Aldi en Lidl daalde de koffie minder in prijs, maar de uiteindelijke prijs in de winkel is wel lager. Bij Aldi en Lidl betaal je €2,39 voor pond roodmerk koffie. De perssinaasappelen zijn het goedkoopst bij Aldi, Jumbo en Lidl. Hier betaal je €1,99 voor twee kilo perssinaasappelen. De prijs daalde sinds september 2013 met €0,90.
Duurdere producten
De producten die bij de meeste supermarkten in prijs zijn gestegen zijn melk, bier en rode kool (in pot). Deze prijsverschillen zijn minder opvallend, het gaat om centen. De halfvolle melk werd bij Aldi en Lidl €0,06 duurder en kost nu €0,65 voor een liter. Bij Albert Heijn, C1000 en PLUS steeg de prijs met €0,04 naar €0,89. Bij Jumbo is de prijs gelijkgebleven: €0,85. Twee flesjes bier werden bij Aldi en Lidl €0,04 duurder. Bij Albert Heijn en C1000 steeg de prijs met €0,02. Bij Jumbo en PLUS bleef de prijs gelijk. Een pot rode kool met appel steeg bij Albert Heijn het meest in prijs: met €0,11 naar €1,35. Bij Jumbo en PLUS bleef de prijs gelijk. Bij Aldi en Lidl ben je met €0,69 het goedkoopst uit.
Wat zegt de deskundige?
We vroegen supermarktdeskundige Paul Moers om een verklaring voor de prijsdaling. "De prijzen zijn fors naar beneden gegaan. Dat is goed nieuws want dat voelt de consument direct in zijn portemonnee. Die prijsverlaging heeft niet alleen met de crisis te maken, maar ook met de omzetdaling van de supermarkten. De concurrentie neemt ook toe. De prijzen bij Aldi zijn flink gedaald. Die supermarkt is in paniek, want Lidl doet het erg goed en voor Aldi is er maar één remedie: de prijzen verlagen." We vroegen Moers ook waar je op moet letten als je boodschappen gaat doen. "Koffie is nu goedkoop, maar op die markt gaat iets gebeuren. Er is grote droogte geweest in koffieproducerend land Brazilië. De prijzen gaan waarschijnlijk flink stijgen, dus de consument moet nu flink inslaan." Aangezien wij altijd de standaard huismerken kopen vroegen we ons af of daar ook nog ontwikkelingen zijn. Moers: "De innovatie van huismerken in de supermarkten staat volledig stil. Er gebeurt daar helemaal niks. Om de omzet omhoog te brengen moet er vernieuwing komen in de huismerken."
Over de vergelijking
- De boodschappen deden we op dinsdag 3 juni. Prijswijzigingen na die datum hebben we niet meegenomen. Let op: het is altijd een momentopname.
- De prijzen die we als uitgangspunt nemen zijn de normale prijzen en niet eventuele aanbiedingsprijzen.  
- Voor de vergelijking hebben we gekozen voor de standaard huismerken. Bij Aldi en Lidl is dat eenvoudig. Die hebben van de meeste producten één variant. Wat zij verkopen is alleen bij hen verkrijgbaar dus ook te beschouwen als een huismerk. Bij  Albert Heijn, C1000, Jumbo en PLUS is keus uit meerdere varianten. Zo verkopen deze supermarkten A-merken, huismerken/private labels, hebben ze soms een luxe lijn (AH Excellent) en worden er C-merken verkocht. Dat zijn de budgetproducten. Albert Heijn heeft AH Euroshopper/Basic, C1000 de C1000 Basis.
- Alle producten zijn omgerekend naar dezelfde hoeveelheden.
Wat zit er in die tas?
- Tijgerwit
- Pond halvarine
- Aardbeienjam
- Pindakaas
- Kilo stuk jonge kaas
- Schouderham
- Pondspak koffie
- Pak thee
- 1 liter halfvolle verse melk
- Kilo suiker
- Pak stroopwafels
- Engelse drop
- Stuk melkchocolade met hazelnoten
- 5 kg kruimige aardappelen
- Pot rode kool
- Pot appelmoes
- Pond rundergehakt
- 2 kg perssinaasappelen
- Zak Elstar appels
- Rode huiswijn
- 2 flesjes bier
- Sinaasappelsap
- Cola
- Zak paprikachips
- Wc-papier
- Bontwasmiddel
- Afwasmiddel In de studio besteedden we aandacht aan de WK-acties in de supermarkten. Kijk dat item hier terug.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!