Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'GM wist al lang van problemen contactslot'

10-11-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
auto_zwart_22.jpg
De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) was al maanden op de hoogte van veiligheidsproblemen met het contactslot van verschillende kleine modellen, voordat verkeerstoezichthouders werden ingelicht over het mankement. Twee maanden voordat dit gebeurde, bestelde GM al een half miljoen nieuwe vervangingscontactsloten. Dat meldde The Wall Street Journal maandag. De Amerikaanse zakenkrant baseert zich op e-mails van een werknemer van GM en de toeleverancier van het concern Delphi.
Dodelijke ongelukken
GM moest door het euvel, dat in verband wordt gebracht met tientallen dodelijke ongelukken, 2,5 miljoen auto's terugroepen. Uit de mailwisseling blijkt dat GM halverwege december vorig jaar een ,,urgente'' order plaatste voor 500.000 contactsloten, een dag nadat het euvel tijdens een vergadering van bestuurders ter sprake kwam. Toen werd echter niet besloten om een terugroepactie in te zetten.
Honderden claims
GM heeft al honderden claims ontvangen voor compensatie in verband met het gewraakte onderdeel. Dat de Amerikaanse autogigant het veiligheidsprobleem zo lang onder de pet heeft gehouden is waarschijnlijk opnieuw voer voor advocaten die massaclaims aan het voorbereiden zijn.
Volgens een woordvoerder van GM heeft het bedrijf volgens de regels van toezichthouder National Highway Traffic Safety Administration gehandeld. Het concern was volgens hem niet verplicht om melding te maken van het bestellen van onderdelen. ANP

Meer over:

auto, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor